Nethandel smitter af på salget i butikker

Flere og flere forbrugere afhenter deres netkøb i de fysiske butikker, hvilket øger muligheden for at hæve omsætningen

Foto: Helle-Karin Helstrand

Et stigende antal forbrugere skipper leveringen af netkøb på hjemmeadressen og afhenter i stedet selv deres pakker i et supermarked, tankstation eller kiosk, viser en ny undersøgelse foretaget af FDIH E-handelsanalyse.

Ud af 10.631 danskere svarer 46 pct., at de i dag får leveret netkøb til privatadressen. I 2014 var andelen 54 pct., der foretrak levering hjemme.

Derimod vælger et stigende antal netshoppere selv at afvente netindkøbene i f.eks. supermarkeder og kiosker. Hvor 13 pct. af danskerne foretrak at være "selvhentere" i 2014 er det antal nu steget til 23 pct.

- Det er stadig flertallet, der får leveret på privatadressen, men antallet falder år for år. Omvendt så stiger andelen af "selvhentere" markant, siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.

At flere danskere selv vælger at afhente deres netkøb er en god nyhed for butikkerne, der dermed får en oplagt mulighed for mersalg.

- Det er en rigtig god service for vores kunder, og så giver det os en oplagt mulighed for at øge omsætningen, da flere kunder også vil tage en kurv i hånden og ordne deres indkøb, når de er i butikken, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Ny leveringsservice
En undersøgelse fra det internationale konsulenthus Cognizan tilbage i 2015, viste, at 53 pct. af danskerne bliver fristet til at handle mere, når de afhenter deres pakker i en fysisk butik.

Ifølge analysen fra FDIH er det i dag seks ud af 10 pensionister og halvdelen af de midaldrende 51-64-årige, der får leveret på hjemmeadressen, mens knap halvdelen af befolkningen op til 50 år i dag får leveret hjemme.

Mange kunder foretrækker allerhelst levering på hjemmeadressen, men er ofte ikke hjemme på leveringstidspunktet. Derfor har PostNord lanceret en række nye tiltag, der skal gøre leveringen endnu mere fleksibel, fortæller Carsten Dalbo, chef for logistik og e-commerce.

- Vi har lanceret en ny service, så kunderne fra gang til gang kan bestemme, om vi ved en hjemmelevering skal ringe på døren, stille pakken på et aftalt sted på adressen eller aflevere pakken til naboen. Det her er bare første skridt, og vi kommer til at bygge mere på servicen, så kunden får flere og flere valgmuligheder under leveringsprocessen. På sigt skal man f.eks. også kunne vælge levering til posthuset og specifikke tidspunkter pakken skal komme på, udtaler han.

DEL
Forrige artikelKampen om måltiderne
Næste artikelNespresso vinder pris for kundeoplevelser
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.