Netbutikker frygter strid om tilbagebetaling

Nye e-handelsregler gør livet mere besværligt for netbutikkerne.
Det mener både organisationer og advokatfi rmaer, som varetager butikkernes interesser.
Særligt vækker det bekymring hos netbutikkerne, at forbrugerne med den ny forbrugeraftalelov får flere muligheder for at returnere varerne og kræve penge tilbage også efter at have pakket bestilte varer ud og prøvet dem.
Hos Dansk Erhverv finder forbrugerpolitisk chef Lone Rasmussen det helt rimeligt, at forbrugerne har mulighed for at prøve varen, men hun mener ikke, at det giver mening, at forbrugerne også har fortrydelsesret, hvis de har brugt eller ødelagt varen.
Reglerne siger ikke noget om, hvordan netbutikken i sådanne tilfælde skal beregne værdiforringelsen ved tilbagebetalingen af beløbet til kunden.
- Uklarheden gavner kun de brodne kar blandt virksomhederne og forbrugerne.
Den skader e-handlen og vil give højere priser siger Lone Rasmussen i en pressemeddelelse.
Dansk Erhverv forudser et hav af sager ved Forbrugerklagenævnet.
Erhvervsadvokat Sørens Merrild Bie fra Advodan Horsens er enig i, at der vil komme en række prøvesager, hvor de nye regler skal testes i praksis.
- Vi kan først blive klogere på, hvordan man vurderer varens fald i værdi, når de første sager kommer gennem Forbrugerklagenævnet, siger erhvervsadvokaten.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis