Nemlig.com vil indsamle og genanvende plastikposer

Danmarks største onlinesupermarrked går nu også ind i kampen for at genbruge plast til gavn for miljøet

Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Fra i dag kan kunderne hos Danmarks største onlinesupermarked, Nemlig.com, aflevere deres plastikposer tilbage til chaufføren og dermed spare på naturens vigtige ressourcer og sikre, at flere plastikposer bliver genanvendt.

Når Nemlig.com leverer dagligvarer til døren, bliver varerne leveret i gennemsigtige plastikposer.

Mange kunder har dog efterspurgt en løsning, hvor plastikposerne kan genanvendes og ikke går til spilde, og derfor kan kunderne fra i dag aflevere plastikposerne retur til chaufføren med god samvittighed.

– Der er stort fokus på plastik i den offentlige debat og blandt vores kunder, der har efterspurgt en smartere måde at bruge eller genanvende de plastikposer, som de modtager deres dagligvarer i. Vi har lyttet til vores kunders ønske, og kan nu tilbyde en løsning, der vil sikre, at mere plastik bliver genanvendt og ikke går til spilde, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Ved at aflevere plastikposerne til chaufføren bliver plasten indsamlet og genanvendt i produktionen af ny, blød plast, der blandt andet kan blive til skraldeposer eller andre plastprodukter.

Stor ressource

Miljøstyrelsen og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) foretog i februar 2018 en undersøgelse, der fastslog, at plastikposen er bedre end dens rygte.

En papirspose skal genbruges cirka 40 gange og en pose af bomuldsstof over 7000 gange, for at være ligeså miljøvenlig som en plastikpose, der kun genbruges én gang.

Men der er stadigvæk alt for meget plastik, der ikke bliver genanvendt, og som kan gøre nytte.

– Plastik er en vigtig ressource, der skal bruges med omtanke og så vidt muligt genavendes. Opsamling af plastikposerne ude hos vores kunder er derfor kun ét af de tiltag, hvor vi arbejder på at skabe et bedre miljø. Vi stiller i dag også flere krav til vores leverandører om at nedbringe brugen af plastik i forbindelse med emballeringen af deres varer, da vi ikke har behov for flotte salgsklare emballager til at stå på vores hylder, som man oplever i de fysiske supermarkeder, siger Mikkel Pilemand.