Naturli’s plantefars hitter i Storbritannien

Briterne har på få måneder taget de danske vegetariske alternativer til kød og mejeriprodukter til sig i stor stil

Naturli' Foods har stor succes med plantefars på det britiske marked. Foto: Naturli' Foods

Interessen for plantebaserede alternativer til kødprodukter er stigende, og det mærker man hos Naturli’ Foods, der er ejet af Dragsbæk.

For knap fire måneder siden rykkede Naturli’ plantefars, planteburgere og smørbare planteprodukt ind i 400 Sainsbury’s-butikker, og det har været en stor succes, siger Naturli’ Foods’ direktør, Henrik Lund.

– Vi har indgået et strategisk partnerskab med den store detailkæde Sainsbury’s. Omkring 1. juli kom vores varer ind i 400 af dens butikker, og nu er vores produkter allerede nået ud i næsten 600 butikker. Salget går så godt, at vi har været nødt til at etablere et lager ved Liverpool for at reducere leveringstiden og sikre, at butikkerne ikke løber tør for varer, siger han til Finans.

Brexit ingen hindring

Henrik Lund mener ikke, det forestående brexit kommer til at påvirke Naturli’ Foods’ vækst i Storbritannien, som allerede er blevet et stort eksportmarked for virksomheden.

Naturli’ lancerede sin plantefars i Sverige tilbage i marts måned, og der blev det vegetariske produkt hurtigt et hit. Efter kun en uge kom mere end hver fjerde solgte pakke fars fra planter i stedet for kød.

Henrik Lund har tidligere tilskrevet planteprodukternes succes, at de er placeret sammen med de animalske alternativer.

– Det har fuldstændig ændret perspektivet – også for almindelige forbrugere. Det tager plantebaseret mad til et helt nyt niveau, har han tidligere udtalt.