Nærkøb vokser med 40 butikker

Mogens Nielsen er ny formand for 248 NærKøb-butikker. Han vil have flere medlemmer, og butikkerne skal have flere tilbud fra kæden

Foto: Helle-Karin Helstrand

Spil, vin og andre drikkevarer fylder rigtigt meget i kundekurven hos NærKøb-købmand Mogens Nielsens på Storegade i sydjyske Lunderskov.

Men sådan er det ikke nødvendigvis hos alle hans 247 kolleger i kæden, og der skal være plads til forskelle, mener Mogens Nielsen.

Han er blevet valgt som ny formand for NærKøb på generalforsamlingen i maj.

– Ikke to af os er ens, og det er noget af det, der kendetegner os som kæde. Men derfor kan vi godt være sammen om en indkøbsaftale, og dem vil jeg gerne skabe flere af. Vi kan og vil ikke tvinge medlemmerne til at gå med i en sådan aftale, men den is-aftale vi netop har indgået, vil jeg nu gerne have de fleste med i. Jo flere vi er, der benytter en aftale, jo bedre bliver vores indkøbspris, siger han.

Mogens Nielsen har været medlem af bestyrelsen i fl ere år og har også siddet i fl ere kædeudvalg. Han afløser Erik Ringmose, der valgte at trække sig på generalforsamlingen efter godt ti år på formandsposten.

– Beslutninger bliver taget i fællesskab i bestyrelsen, og medlemmerne vil ikke opleve, at der bliver lagt en helt ny linje. Det er kun Erik, der har forladt bestyrelsen, og vi fortsætter den samme linje, siger Mogens Nielsen.

Ekspanderende kæde

En af de vigtigste ting for den nye formand er, at kæden får flere medlemmer.

– Vi har fået 40 nye medlemmer i kæden det seneste halve år, og der kommer hele tiden nye til. Jeg vil gerne arbejde for, at vi bliver endnu flere. En stor kæde har lettere ved at indgå gode indkøbsaftaler end en lille, begrunder han sit ønske om at udvide kæden.

– De nye medlemmer, vi har fået, kommer fra LetKøb, campingpladser eller servicestationer, og nogle har været uden kædetilhørsforhold, siger Mogens Nielsen.

Han er 43 år, er uddannet i Jysk og har arbejdet i detailhandlen hele sit voksenliv. Dagligvarehandlen havde han erfaring med fra et år i en Dagli’Brugs. Han drømte dog om at blive selvstændig og overtog butikken i Lunderskov for 16 år siden.

– Den gang var den mest af alt en lille købmandsbutik. I dag har jeg ikke én eneste dagligvare i butikken. Til gengæld har jeg indgået aftale med både Dao, Bring og Post- Nord. GLS er i byens Super- Brugs, så dem må vi undvære. Derudover har jeg apotek og selvfølgelig spil, der giver halvdelen af omsætningen, siger Mogens Nielsen.

Han har også et meget stort udvalg af vin, og lige som han bruger andre erfaringer fra sin egen butik i arbejdet i kædens bestyrelse, har han også planer med vinen.

– Vi er ved at udvikle et vinkoncept, der skal være et tilbud til vores medlemmer. Men lige som med vores et år gamle kaffe to go-koncept, Den Gode Bønne, kan nogle have glæde af et koncept-tilbud fra kæden, mens andre ikke kan, siger han.

Hold øje med nichemuligheder

Han lægger ikke skjul på, at det er sværere at være kioskejer i dag.

– Havde jeg ikke foretaget en total ændring af sortimentet, da jeg overtog butikken, havde den ikke været her i dag. Det handler om hele tiden at være opmærksom på, hvad der sker i nærområdet. Jeg har en bager og en brugs som naboer, derfor har jeg ikke bakeoff og fastfood. Jeg har heller ikke blomster, for det har en anden nabo. Lukker en af disse butikker, skal jeg dog være klar til at tage mig af den niche, siger Mogens Nielsen.

Han har for nylig skåret ned i antallet af åbne timer, så butikken lukker 17.30 mod tidligere klokken 21.

– Jeg regnede på det, og det kunne ikke betale sig at holde åbent de sidste timer. Ikke en gang for spillernes skyld. Sådanne udregninger er man nødt til at tage, siger han. Han flytter jævnligt rundt i sin butik, og det skaber mersalg.

– På den måde sikrer jeg mig, at kunderne får øje på nye varer – eller varer, de havde overset, vi har. Fra kædens side tilbyder vi, at butikkerne kan få hjælp til at indrette deres butikker, så de sælger bedst. Vi har også stor succes med en årlig inspirationsmesse med leverandørerne. Den har kørt tre år nu, og der kommer stadig flere til. Vi kan udveksle ideer og få gode tips fra leverandørerne, siger Mogens Nielsen.

DEL
Forrige artikelBemandede tankstationer kan gøre comeback
Næste artikelBilka afviser klager over muslimsk kage
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.