Moden skifter hurtigt – kan du følge med?

Af Scott Clarke, Chief Digital Officer Ledelseskonsulent inden for bl.a. detailhandel, Cognizant

Handelen udfordres hele tiden af nye trends og teknologier, som forandrer forbrugernes købsvaner. Her er et bud på de næste års fem største trends

Detailhandelen udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Inden for de sidste par år er udviklingen blevet fremskyndet af mobil shopping, som har markeret sig som fremtidens platform. Men hvordan opretholder man en konkurrencemæssig fordel?

Helt enkelt handler det om teknologi. For teknologi er katalysatoren som får kunderne ned i butikken, står bag alle interaktioner og former alle dele af kundeoplevelsen. Følgende fem trends, mener vi i Cognizant, kommer til at sætte skub på kundeoplevelsen og brand loyality i detailhandelen over de næste fem år.

1. Stemmestyrede tjenester baseret på kunstig intelligens

Inden år 2020 vil mere end to milliarder mennesker jævnligt bruge stemmestyrede tjenester baseret på kunstig intelligens. Det bliver et essentielt og muligvis dét primære redskab til at lede efter, undersøge og købe produkter. I en verden med stemmesyret kunstig intelligens kan virtuelle assistenter søge efter, åbne og interagere med hjemmesider, internetportaler, apps og systemer, som vi bruger hver dag. Så uanset om ens virksomhed sælger mad, luksusbeklædning, flyrejser, sportsbiler eller hotelværelser er der to vigtige overvejelser, man skal gøre sig, hvis man vil have succes på den stemmestyrede markedsplads. For det første skal forhandlere gøre det nemt for deres kunder at finde dem ved kun at bruge deres stemmer. For det andet skal forhandlere gøre købsprocessen uproblematisk, når først kunder har fundet ens brand. Nogle virksomheder er mere forberedt på dette end andre, men det vigtigste er at opdatere ens nuværende strategier og forberede sig på en stemmestyreret virkelighed.

2. Ultrahurtig levering med droner

At gøre købsoplevelsen hurtige og nem har i flere år været en af de drivende kræfter i detailhandelen. Forskning viser, at 72 pct. af forbrugere vil bruge flere penge, hvis de var sikret levering inden for samme dag. Og der bliver snart sat turbo på distribution - Amazon taler nemlig allerede om levering via droner på blot 30 minutter. Fremskridt inden for selvstyrende navigering, omgivelses- og bevidstheds-teknologier og øget batterilevetid betyder, at droner udviser potentiale for at blive den næste disruptive teknologi inden for detailhandelens værdikæde. Helt konkret er markedet estimeret til 5,59 mia. dollars inden 2020. Forretninger vil med fordel allerede kunne starte med at udforske strategier for at se, om de vil passe til deres forretningsmodeller for droner har potentialet for at øge proceseffektiviteten og reducere omkostningerne.

3. Rigere kundeoplevelser med teknologi

Vi forudser, at flere og flere forhandlere vil flytte deres fokus mod at skabe omnichannel købsoplevelser, der er yderst personlige, kontekstuelle og tiltalende. Det bliver i højere grad vigtigt at integrere fysiske med digitale detailoplevelser. Ved at bruge nye teknologier som virtuelle assistenter, mobilbetaling, beacon-teknologi, ansigts- og objekts genkendelse, samt intelligente spejle og hylder kan der skabes rigere kundeoplevelser, flere kunder i de fysiske butikker og øget salgskonvertering.

4. Specialfremstilling med robotter og 3D-scanning

Personalisering er omdrejningspunktet inden for mange industrier deriblandt detailhandelen. I fremtiden kan forhandlere producere skræddersyede beklædningsgenstande i løbet af få timer modsat dage og uger. Forbrugere behøver ikke længere gå ind I en forretning og købe en trøje i small- eller medium størrelse- 3Dscanning af din krops gør det nemlig nemt for din forhandler at finde ud af dine mål og præferencer. Dette giver dem mulighed for at lave skræddersyet tøj - hurtigt og i stort omfang.

5. Intelligente butikker

Mange brands har pøset penge i at integrere teknologi i deres fysiske butikker for at konkurrere om kunderne på gaden – dette er dog ikke ens betydende med, at omsætningen stiger. For uden back-end IT-infrastruktur eller uddannelse af salgspersonale kan man ikke drage fuld udnytte af in-store teknologier. Men i de tilfælde, hvor implementeringen sidder i skabet, har smart-butikker mulighed for at øge bundlinjen. High-end forhandler, Rebecca Minkoff, kunne se salgstallene stige med mere end 200 pct. efter at have implementeret interaktive touchscreens, som gav kunderne mulighed for at vælge og få bragt produkter direkte til omklædningsrummet. Omklædningsrummene er også udstyret med interaktive spejle, som kan justere lysstyrken og kontakte salgspersonalet. Skærmene giver mulighed for, at man kan se det tøj man har på i forskellige farver, størrelser og udseende for en fuldstændig tilpasset kundeoplevelse.

Start forberedelserne nu – fremtiden kommer med hastige skridt Hvis denne dette årti har vist os noget, så er det, at den teknologiske disruption er uforudsigelig. Det kan meget vel være, at mobil shopping er den drivende kraft inden for detailhandelen netop i dag, men i et andet årti kan en virtuel og forstærket virkelighed være med til at forme forbrugertrends.

Det er for detailhandelen, som det er inden for modeverdenen - ‘no one size fits all’. Forhandlere bliver derfor nødt til at bruge de data, som de har til rådighed for at skræddersy deres service til hver enkelt kundes præferencer.