Mobilen vil i fremtiden fortælle om varen

Grænsen er ved at være nået for, hvor meget fødevareemballager kan rumme af oplysninger om ernæring og sælgende tekst og billeder. I fremtiden ventes producenterne i højere at udnytte det såkaldte guidede salg over for kunderne i butikkerne.
Sådan lyder forskernes bud på fremtidens fair snak om fødevarerne. Et forskerhold på Copenhagen Business School har færdiggjort et projekt, hvor de har undersøgt information på fødevareemballager.
Forskerne tror, at fødevareproducenterne i højere grad vil bruge det guidede valg, som så småt anvendes i dag, men slet ikke udnyttes optimalt.
Et eksempel på det guidede valg er Nøglehulsmærket. Så godt som alle forbrugere kender mærket, men kun 60 pct. ved nogenlunde, hvad det mere præcist står for ud over, at det netop er et sundere valg.
Mobilen
Forskerne tror, at fødevarebranchen vil satse på it-baseret guidning af forbrugernes valg. Her vil forbrugerne kunne træffe deres købsbeslutninger på personlige præferencer og prioriteringer.
Det kan ske ved, at forbrugernes individuelle præferencer og prioriteringer ved hjælp af et it-system kan matches med den ønskede varekategoris egenskaber.
Det kan i praksis ske ved at kundens egne oplysninger er lagt ind i mobiltelefonen, og den kan forbrugeren scanne koder på varerne med for at se, om varen lever op til kundens egne præferencer.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis