Mere ansvarligt produceret palmeolie i danske fødevarer

Debatindlæg af Jeppe Rønnebæk Kongsbak, Politisk konsulent, Dansk Erhverv

I 2014 samledes en lang række danske dagligvarekæder om et initiativ for at fremme anvendelsen af bæredygtigt produceret palmeolie i egne produkter, da den konventionelle produktion af palmeolie medfører store konsekvenser for både mennesker, miljø og dyreliv i producentlandene i Asien, Afrika og Sydamerika.

Ambitionen er på tværs af kæderne, at egne produkter kun indeholder ansvarligt produceret palmeolie, så forbrugerne med god samvittighed kan lægge produkterne i indkøbskurven.

Dansk Erhverv har gennemgået dagligvarekædernes indsatser i 2016, og gennemgangen viser, at det går i den rigtige retning i forhold til at sikre en fuld omstilling til bæredygtigt palmeolie i kædernes egne private label produkter. Flere kæder anvender allerede nu stort set kun den internationalt anerkendte standard for certificeret palmeolie, Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO) i deres egne produkter.

Dansk Erhvervs gennemgang viser også, at den danske dagligvarehandel samlet set endnu ikke er helt i mål, da en total omstilling af samtlige varer er en kompliceret og langstrakt proces. Med initiativet er den danske dagligvarehandel også godt med i den internationale udvikling, hvor store internationale virksomheder de seneste år har arbejdet for at omstille produktionen i en mere bæredygtig retning i forhold til palmeolie.

Detailhandlens initiativ er også på forkant med den danske regering, som tilbage i 2015 tilsluttede sig Amsterdam-erklæringen, der har til formål at eliminere skovrydning fra landbrugets forsyningskæder senest i 2020.

Alle dagligvarekæder i den danske dagligvarehandel støtter initiativet for at fremme anvendelsen af ansvarligt produceret palmeolie. Virksomhederne fastlægger selv deres strategier og målsætninger for at nå målet om en fuld omstilling. Dansk Erhverv faciliterer den løbende dialog og inspiration mellem virksomhederne og andre aktører i værdikæden, og indsamler en årlig status på fremdriften for de deltagende virksomheder.

FAKTA Medlemmer af Detailhandlens initiativ for fremme af bæredygtigt produceret palmeolie: Dansk Erhverv, Aldi, Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa, De Samvirkende Købmænd, Reitan Distribution, Lidl