Hvor meget turbo kommer der på et frit Dansk Supermarked?

Ifølge Dansk Supermarked selv er der store forskelle på koncernen med Mærsk som medejer - og uden

Screendump: Dansksupermarked.com

“ANALYSE 100% OWNED BY THE SALLING FOUNDATIONS”.

Forsiden på Dansk Supermarkeds web har taget et meget synligt forskud på det faktum, at Danmarks største detailvirksomhed er på vej ind i en ny epoke, hvor over 50 år med A. P. Møller-Mærsk som storejer er slut.

Formelt set falder de sidste detaljer i Salling Fondenes køb af Mærsks 19 pct. af aktierne først på plads midt i december. Men markedsføringen af fondsejerskabet som et nyt udgangspunkt for en revitalisering af Dansk Supermarkeds image er i fuld gang.

Man får et indtryk af, at der er stor forskel på et Dansk Supermarked med Mærsk som medejer – og et rent fondsejet, genfødt Dansk Supermarked, som nu har fået et højere formål end “bare” at tjene penge – som man historisk set har været rigtigt gode til i den Aarhus- baserede detailgigant.

I den forbindelse virker det som et klogt træk at lægge afstand til den børsnoterede transportgigant, en af landets allerstørste virksomheder. Så kan man efterlade alle tegn på griskhed der. Det ville være effektivt spin.

Der forestår imidlertid Dansk Supermarked et langt og hårdt slid med at få overbevist danskerne om, at det er blevet nye tider, og at ikke alt i virksomheden kun handler om pris, pris, pris.

600 Netto’er

Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank har været en del i aviser og på TV2 på det seneste for at fortælle om de nye tider. Det virker dog langt fra, som om der har fundet en revolution sted, når det kommer til beskrivelsen af den praktiske virkelighed, der bliver resultatet af den nye virkelighed. To elementer har skilt sig ud som reelt nye i år – også før Mærsks exit som ejer:

For det første: Der er ikke længere en tydelig prioritering af overskud frem for vækst i koncernen. 2016-overskuddet dykkede i forhold til de tidligere års, og Per Bank har ikke givet udtryk for, at det skulle op igen.

For det andet: En øget satsning på Netto med nyt koncept og ny målsætning om et hidtil uhørt antal butikker for en dagligvarekæde her i landet – 600.

Men et nyt koncept var under alle omstændigheder en absolut nødvendighed både her og i de andre Netto-lande, fordi konkurrenterne udvikler kraftigt på deres koncepter, og Netto tydeligvis var sakket bagud.

Udland og opkøb

Flere af de andre initiativer, der nu lanceres som nye, ligner dog i høj grad noget, vi har set før. Øget ekspansion med flere Netto-butikker i Sverige og Polen? Ja, det har været på dagsordenen, siden Nettos tilbagevenden til det britiske marked måtte opgives sidste år. Og var det også i årene, før de britiske planer kom på banen. Der kan kun være mindre forskelle i de præcise tal for, hvor mange Netto’er, der skal etableres hvor hurtigt i de to lande.

Opkøb? Ja, det har hele tiden stået som en del af værktøjskassen. Om der i den nye epoke bliver købt mere eller mindre end i Mærsks tid, afhænger vel i høj grad af de muligheder, der dukker op. Set i lyset af en global trend, hvor traditionelle murstens-detaillister køber online-virksomheder – og omvendt – er det mest oplagte vel at styrke ehandels-benet.

DEL
Forrige artikelDagligvaresalget falder fortsat
Næste artikelDanish Crown henter rekordomsætning
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.