Megafusion i britisk dagligvarehandel

En fusion mellem Sainsbury's og Asda baner vejen for en skærpet priskrig på det britiske marked og en øget international ekspansion af de to supermarkedskæder

Supermarkedskæden Sainsbury's skal efter planen fusionere med Asda, men de to kæder fortsætter under deres egne navne. Foto: Sainsbury's

To af Storbritanniens største supermarkedskæder skal fusionere. Det drejer sig om Sainsbury’s og Asda, der ejes af den amerikanske kæde Walmart.

Ledelserne i de to selskaber er blevet enige om betingelserne for en fusion, der kommer til at repræsentere en samlet dagligvareomsætning på ca. 51 mia. pund svarende til ca. 431 mia. kr.

Den nye supermarkedsgruppe fortsætter med at drive forretning under de to kendte navne plus Argos, der sælger udvalgsvarer og er en del af Sainsbury’s.

Fusionen lægger op til en skærpelse af priskrigen på det britiske marked, som i de seneste år er drevet af de fremadstormende discountkæder, særligt Lidl og Aldi. Samtidig skal fusionen bruges som afsæt til en yderligere international ekspansion af de to kæder.

Det nye selskab forventer således at sænke priserne med omkring 10 pct. på et stort udvalg af de mest populære produkter, som kunderne dagligt lægger i indkøbsvognene.

Banebrydende

– Fusionen mellem Asda og Sainsbury’s i en samlet detailhandelsgruppe er gode nyheder for Asdas kunder, da det giver os mulighed for at tilbyde endnu lavere priser i butikkerne og et endnu større udvalg af varer, siger adm. direktør for Asda, Roger Burnley.

– Dette er en banebrydende mulighed for at skabe en ny gigant i britisk detailhandel, som vil være mere konkurrencedygtig og give kunderne mere af det, de efterspørger, siger adm. direktør i Sainsbury’s, Mike Coupe.

I den nye gruppe vil Walmart eje 42 pct. af aktiekapitalen og Sainsbury’s resten. Samlet har de 2.800 butikker under kædenavnene Sainsbury’s, Asda og Argos, og de har i dag omkring 47 mio. kundetransaktioner om ugen.

 

DEL
Forrige artikelSvenske ICA får nej til storopkøb i Litauen
Næste artikelDagligvare-topchef vil have afgiftsfri zone ved grænsen
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.