Medie: Tesco sysler med en discountkæde

Dagligvaregiganten Tesco kan være på vej med en discountkæde, der kan tage kampen op mod Aldi og Lidl

Tesco er kendt for sine hypermarkeder. Måske er der også en discountkæde på vej. Foto: Tesco

Den britiske markedsleder Tesco er angiveligt så træt af at tabe markedsandele, at giganten nu arbejder med planer om at etablere sit eget discountkoncept.

Det skriver den sædvanligvis velansete britiske avis The Sunday Times.

Ifølge avisens oplysninger skal den nye kæde have sit helt eget brand og et sortiment på omkring 3000 varenumre, hvor Tescos store Extra-butikker rummer 25.000.

Boston Consulting Group, som tidligere har haft eks-topchef i Coop Danmark, Jesper Lien, i staben, skulle arbejde på discount-planerne for Tesco.

Tesco har afvist at kommentere på oplysningerne i The Sunday Times, men kun få dage tidligere hed det i en officiel kommentar fra koncernen, da en ny direktør for det britiske marked blev udpeget, at Tesco skal “udvikle nye formater, der servicerer kunderne bedre”.

Tesco taber marked

På toppen for omkring 10 år siden havde Tesco en markedsandel på ca. 31 pct., men den er nu nede på 27,8 pct. ifølge den seneste opgørelse fra analysevirksomheden Kantar.

Tesco og de øvrige britiske dagligvaregiganter har alle sammen mistet terræn over en årrække til de to tyske discountkæder Aldi og Lidl, der vinder frem med tocifrede vækstprocenter.

Aldi er nu oppe på en markedsandel på 6,9 pct., mens Lidls andel aktuelt er på 5,0 pct., og begge kæder har planer om kraftig ekspansion de nærmeste år.

Dansk Supermarked forsøgte for få år siden sammen med det britiske markeds nummer to, Sainsbury’s, at tage en del af briternes appetit på discount ved at etablere Netto i det nordlige England. Men forsøget faldt til jorden, da Sainsbury’s fik andre interesser.

For Dansk Supermarkeds topchef Per Bank, der selv har en fortid i Tesco, lå tanken om at udskifte Netto-partneren Sainsbury’s med en anden af ‘de fire store’ i det britiske marked ikke fjernt.

Men der er dog ikke noget, der tyder på, at Netto skulle være svaret på en ny discountkæde i Tescos regi.

– Det lyder da spændende med Tesco. Men nok en anelse for spekulativt at koble os på den, siger Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarkeds kommunikationsafdeling.

DEL
Forrige artikelDanish Crown køber polsk fødevareproducent
Næste artikelFødevareminister åbner nordens største fødevaremesse
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.