Mazdas stilsikre varebil

Vanversionen af Mazdas SUV, CX-5, har en god størrelse og fine køreegenskaber

Mazda CX-5 Van fås til en pris fra godt 210.000 kr. ekskl. moms. Foto: Henrik Denman

Dagligvareleverandører er storforbrugere af varebiler. Generelt vælger firmaerne van-versioner af store personbiler i stedet for at gå efter en kassevogn, der ofte vil være unødig stor til de vareprøver, skilte og andet udstyr, som firmaet skal anvende ved kundebesøg.

Til det brug kunne man vælge stationcar-versioner, men ved at vælge en SUV-model får man oftest bedre plads og højere til loftet i varerummet.

Mazda hører ikke til de bilfabrikker i Europa, der prioriterer erhvervsbiler højt, men med lanceringen af den nye SUV med navnet CX-5 kommer Mazda pludselig ind i billedet med en varebil, som man med fordel kan tage med på listen, når firmaet næste gang skal vælge nye varebiler.

Vi har prøvekørt Mazda CX-5 i vanversionen i en Optimum-udgave med alt i udstyr kombineret med automatgearkasse og firehjulstræk.

Mellemstor bil

Mange moderne SUV-modeller er store, og dem er der bestemt et publikum til. CX-5 er en mellemstor bil, der med et varerum på 1.260 liter og plads til over 500 kg vil være alt rigeligt til de fleste dagligvareleverandører. Under tæppet i varerummet er der aflæggerum til at læse vigtige genstande ind i.

Selv om bilen er rummelig, føles den nem og overskuelig at køre og let at parkere. Det er en harmonisk designet og stilsikker letvægtsbil med fokus på fortrinlige køreegenskaber.

Mazda CX-5 Van fås til en pris fra godt 210.000 kr. ekskl. moms, og det er en god pris i den lavere ende, som betyder, at man får meget for pengene.

Testbilen var udstyret med en 2.2 liters dieselmotor, som opgives at køre 17,2 km literen ved blandet kørsel. Bilen har nøglefri start, og kabinen har et behageligt lavt støjniveau.

Bilen er udstyret med et display over instrumentbrættet, hvor man kan se hastigheden uden at fjerne blikket fra vejen. Den store betjeningsskærm i midten måler syv tommer er en ny type med mindre refleksion, og den betjenes fra en dreje- og trykknap i midterkonsollen. Man kan dog trykke på skærmen, når bilen ikke kører. Det er en god og sikker løsning.

Udstyr

Udstyrslisten er lang og omfatter bl.a. bakkamera med fin billedkvalitet, LED-forlygter og nødbremsesystem, som virker op til 80 km/t og kan reagere på fodgængere.

Standard er advarsel og indgriben, hvis bilen er ved at komme ud af banen, og desuden har Mazda udstyret bilen med skiltegenkendelse.

På udstyrslisten er også et Bose musikanlæg, elektrisk håndbremse, advarsel for krydsende trafik bag bilen, fartpilot og naturligvis Bluetooth.

Som varebil til dagligvareleverandører er Mazda CX-5 velegnet, den er fornuftigt indrettet med et passende varerum, og den er yderst præsentabel.

 

 

DEL
Forrige artikelFødevareBanken har tilfredse modtagere
Næste artikelØlrekorder i flere dele af landet
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.