For ti år siden introducerede Fødevarestyrelsen Nøglehullet som et pejlemærke for, at en fødevare har et sundere indhold af fedt, salt, sukker, fibre og fuldkorn.
Den gang var det hovedsagelig nichevarer, der bar det grønne mærke. Nu viser en ny opgørelse, som analysefirmaet Nielsen har foretaget for Fødevarestyrelsen, at der er kommet mere end 4.000 varer med Nøglehulsmærket på butikshylderne, siden Nøglehullet blev introduceret i Danmark i 2009.
– På ti år har Nøglehulsmærket rykket markant. Producenter og detailhandlen har fra starten spillet med, og forbrugerne har kvitteret ved rent faktisk også at efterspørge de mange nye, sundere alternativer. Så det er på alle måder en stor succes, som nu kan fejre 10-års jubilæum, lyder det fra fødevareminister, Mogens Jensen (S).
Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet viser, at hvis forbrugerne udskifter deres fødevarer til Nøglehulsmærkede produkter, der hvor det er muligt, så kan det give folkesundheden et markant løft. Fx ville befolkningen få 62 procent mere fuldkorn, 25 procent mindre mættet fedt og 12 procent mindre salt.
Tal fra YouGov viser, at hele ni ud af ti forbrugere i dag kender Nøglehulsmærket, og 65 pct. ved, hvad mærket står for.
Fødevarer med Nøglehullet skal opfylde krav til bl.a. indholdet af fedt, salt, sukker, fibre og fuldkorn.