Marginal vækst i detailsalget i juni

Juni måneds detailsalg var stort set uændret i forhold til maj, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Samlet set bød andet kvartal dog på 1,2 pct. vækst i detailsalget

Væksten i detailsalget var ikke prangende i juni, men generelt har handlen vist gode takter i 2018. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Med en beskeden stigning på 0,1 pct. var væksten i detailsalget fra maj til juni til at overse. Det fremgår af nye, foreløbige tal for junisalget, som Danmarks Statistik har offentliggjort.

Til gengæld bød maj måned på et hop i handlen med en stigning på 1,1 pct., og kigger man på andet kvartal samlet, lå salget 1,2 pct. højere end første kvartal.

Salget af fødevarer og andre dagligvarer voksede med 0,2 pct. i juni – anden måned i træk med en stigning. Sammenlignet med juni sidste år er salget steget omkring 3 pct.

”Renset for prisudvikling var detailsalget i juni 3,1 pct. højere end i juni sidste år. Salget af fødevarer og andre dagligvarer er steget 3,0 pct., mens salget af beklædning mv. er steget 1,1 pct., og andre forbrugsvarer er steget 3,5 pct.,” fremgår det af udgivelsen fra Danmarks Statistik.

Tidlig sommer kan spille ind

At væksten er fladet ud i juni kan skyldes, at sommervarmen ramte tidligt i år. Det indikeres blandt andet ved, at salget i kategorien beklædning mv. var højere i maj.

– Det kan ikke afvises, at det ekstraordinært gode sommervejr har bidraget til at øge detailsalget. Det springer da også i øjnene, at der særligt har været en pæn fremgang i salget af cykler og fisk, skriver cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit i en kommentar til tallene.

Selv om væksten i juni er marginal, er det stadig det højeste salgsniveau i detailhandlen siden slutningen af 2010.