Mærsk sælger de sidste aktier i Dansk Supermarked

Foto: Dansk Supermarked

Som varslet for nylig var Dansk Supermarkeds største ejer, Salling Fondene, klar til at overtage det fulde ejerskab af Dansk Supermarked.

Og med en aftale indgået i dag bliver det en realitet inden udgangen af 2017. For 5,53 mia. kr. køber Salling Fondene de sidste 19 pct. af aktierne i Dansk Supermarked fra medejeren gennem 53 år, A. P. Møller-Mærsk. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dansk Supermarked Group.

– Jeg vil gerne takke A. P. Møller – Mærsk for at have udøvet et fremragende medejerskab gennem mere end fem årtier og for gennem alle årene at have bakket op om vores ambition om at skabe en dansk detailvirksomhed i verdensklasse, siger Jens Bjerg Sørensen, der er bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.

Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank lægger op til et større fokus på ansvarlighed fremover.

– Dansk Supermarked Group vil fortsat drive en finansielt stærk virksomhed med fokus på at skabe langsigtet værdi. Samtidig giver 100 pct. fondsejerskab os nye muligheder, og vi er bevidste om vores sociale ansvar og de muligheder, vi har for at forbedre hverdagen for vores kunder, samarbejdspartnere og de samfund, vi er en del af, siger Per Bank.

En epoke er slut

Med salget af Mærsks sidste aktier slutter en epoke i Dansk Supermarkeds historie.

Det var Mærsks engagement i Dansk Supermarkeds stifter Herman Sallings virksomhed, Jysk Supermarked, tilbage i 1960'erne, der muliggjorde den ekspansion, som har ført Dansk Supermarked til den position, koncernen indtager i dag.

Mærsk var i en lang periode majoritetsejer i virksomheden, men det sluttede i 2014, hvor Salling Fondene øgede ejerandelen til 81 pct.

Samtidig blev der aftalt et køb af de resterende 19 pct. i 2019 - men den handel bliver altså fremskyndet nu.

Læs også: Dansk Supermarked er tæt på 30 mia. kr. værd

DEL
Forrige artikelMærkevarer skal gøre Kiwi størst i Norge
Næste artikelDansk Supermarked er tæt på 30 mia. kr. værd
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.