Mærkevareindustri vil mindske affald

Flere internationale dagligvareproducenter afgiver løfte om at reducere emballageaffald.

Unilever får opbakning fra andre mærkevareproducenter med løfte om at bruge miljøvenlige emballager. Foto: Unilever

Flere af de internationale mærkevareproducenter bakker nu op om at mindske problemerne med emballageaffald – og især de voksende problemer med plastaffald i havet.

Unilever fremsatte sidste år et løfte om, at koncernen vil sikre, at 100 pct. af virksomhedens plasticemballager i 2025 er fuldt genanvendelige eller kan komposteres.

Efterfølgende har 10 virksomheder givet tilsvarende løfter.

Opbakningen glæder topchefen i Unilever, Paul Polman. Han tilskynder flere virksomheder til at følge trop for at fremme industriens indsats for en cirkulær økonomi og bekæmpe udledningen af plastic i verdens vandløb og have.

– Det er en glædelig nyhed, at mange andre store virksomheder afgiver deres løfter om at arbejde for en nedbringelse af plasticaffald i havene. Men når det er sagt, så må vi i dagligvareindustrien arbejde meget hurtigere og mere intensivt på at tackle udfordringen fra engangsplastic ved at lede transformationen fra den lineære tag-brug-smid væk forbrugsmodel til en model, der er gennemført cirkulær i sit design, siger Paul Polman i en pressemeddelelse.

DEL
Forrige artikelDansk virksomhed får fornem øko-pris
Næste artikelKnap 30 år med spotvarer
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.