Madkulturen tager på Roskilde Festival

For at hjælpe unge til at lave bedre mad selv tager non-profit-organisationen Madkulturen ud for at møde de unge, hvor de virkelig trænger til et sundt måltid: Roskilde Festival

Under overskriften "bedre mad til alle" er den selvejende institution Madkulturen sat i verden af Miljø- og Fødevareministeriet for at give danskerne bedre kompetencer til at lave sund og nærende mad.

Som en del af den mission drager Madkulturen, i samarbejde med Änglamark og Coop, til Roskilde Festival for at afholde FoodJam - et folkekøkken, hvor unge festivaldeltagere kan tilberede deres egen mad med hjælp fra "kulinariske vejledere". Det skriver Madkulturen i en pressemeddelelse.

- Hvis du ikke kan lave mad selv, udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen, i pressemeddelelsen.

Rent økologiske råvarer

Gennem samarbejdet med Coop og Änglamark leveres der udelukkende økologiske - og så vidt muligt lokale - råvarer til folkekøkkenet.

En evaluering af FoodJam fra 2017 viser, at omkring halvdelen af spisegæsterne fik kendskab til nye råvarer, og 64 pct. har efterfølgende eksperimenteret med at lave nye retter, fremgår det af pressemeddelelsen.

- Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret. På FoodJam viser vi, at det sagtens kan forenes med få penge og med få råvarer. Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen, siger Pia Niemann, marketingdirektør i Coop, i pressemeddelelsen.

Det er syvende gang, der afholdes FoodJam, og i årenes løb har over 13.000 unge udnyttet tilbuddet om at få hjælp til at lave deres egen morgenmad, frokost eller aftensmad på Nordeuropas største musikfestival.