Madiværksætter vil åbne en kæde af madmarkeder

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Historien om madiværksætteren Martin Ib er historien om en mand, der brænder så meget for sit fag, at selv ikke bankernes nej til at låne ham en startkapital på 60.000 kr., kunne holde ham tilbage fra at gå efter drømmen.

Tilbage i 2004 var der ikke mange banker, der troede på, at den uddannede kok og tjener kunne skabe en velsmurt restaurant i Aarhus.

Martin Ib fik nej’er på stribe til sin forretningside, lige indtil en velvillig, mindre bank så kundepotentialet i kokken og gjorde Restaurant MIB muligt.

I dag driver han et mindre madimperium i Aarhus med 55 medarbejdere og et ugentligt salg på 20.000- 25.000 måltider afhængig af årstid og events.

Forretningen dækker over flere virksomheder, der alle hviler på et solidt fundament af nordiske råvarer.

MIB Event, der står for catering og afholdelse af fester, konferencer og events. Spiseriet8000, der leverer frostordninger i østjyske virksomheder. Et eget bageri- og konditori med fokus på engrossalg, forpagtningen af restauranten på Aarhus Stadion og byens populære strandbar.

Seneste gren i forretningen er MIB Madmarked, der pt. tæller to butikker i henholdsvis Risskov og det nye kvarter på Aarhus Ø.

Mod på flere madmarkeder
Begge madmarkeder åbnede i april i år og tilbyder både takeaway i form af gourmetpizzaer, sandwich og egne danske færdigretter, en bager med brød og kager, en kolonialafdeling med egne private label-produkter fra MIB, toppet med fødevarer fra producenter som Omhu og Knuthenlund med specialiteter som trøffelsalami, tapaspølse med hjortekød og fåreyoghurt.

– Det er helt vildt, hvordan salget af takeaway er eksploderet. Vores kolonialafdeling blev også helt rippet ved påske, fordi de nærmeste dagligvarebutikker holdt lukket, siger Martin Ib om opstarten på Aarhus Ø og fortæller, at takeaway-delen står for ca. 60 pct. af salget i madmarkedet og tæller omkring 400 færdigretter om ugen.

Martin Ib har fra starten haft planer om at udbrede konceptet til flere steder i Jylland og på Fyn. Et tredje madmarked i Aarhus har også været under opsejling, og forbrugernes store interesse har givet yderligere medvind til at sprede konceptet ud.

– Jeg vil gerne åbne et par madmarkeder mere i år, formentlig til efteråret. Om jeg når at åbne en tredje butik i Aarhus, før jeg åbner i andre byer, ved jeg ikke. For mig handler det om at finde den helt rigtige location, hvor det er let at komme til og fra, så kunderne kan hente deres takeaway, fortæller Martin Ib, der har planer om en kæde med 15-20 madmarkeder i Jylland og på Fyn.

Uafhængig og fri
MIB Madmarked er placeret i pakhusene på det gamle havneareal, hvor flere virksomheder som BankNordik, Søstrene Grenes Import og MOE Rådgivende Ingeniører er flyttet ind. I alt 400 medarbejdere, som Martin Ib og hans medarbejdere hver dag forsyner med et overflødighedshorn af en frokostbuffet i husets medarbejderkantine.

Madmarkedet har åbent alle dage 7-21 og dækker både behovet for morgenmad, frokost og aftensmad. Hele butikken er arkitektdesignet med sans for detaljen. De hvide sten på bagvæggen har Martin Ib f.eks. selv fundet i New York. Alt sammen er det med til at fremhæve madmarkedets udvalg af udsøgte råvarer og egenproducerede kvalitetsprodukter.

Et væsentligt element i kolonialområdet er private label-serien ”MIB”, der blandt andet består af koldpresset rapsolie, balsamicaeddike og sennep. Og Martin Ibs fødevarespecialiteter har også allerede opfanget dagligvarebranchens interesse.

– Jeg har nu svært ved at se mine produkter i en discountbutik, når jeg samtidig sælger dem her. Og kommer du ind i en kæde, mister du selvfølgelig også indflydelse, fortæller han om baggrunden for at have afvist et tilbud, som mange andre iværksættere vil have sagt ja til med det samme.

Et brand
Selv om fødevareserien og madmarkederne bærer ejerens initialer, ligger det med at brande sig selv ikke just til iværksætteren.

Derfor har Martin Ibs fokus altid været på at give kunderne en så god oplevelse, at den har været værd at fortælle videre. Hvad enten det har været en bryllupsmiddag eller en hurtig sandwich til at tage med på farten.

Men Martin Ib har også aktuelle planer om at udnytte onlinemarkedsføringens muligheder langt bedre i forretningen i fremtiden.

– Folk skal kunne bestille alt online og få det bragt lige til døren. Vi ønsker f.eks., at man bare kan sidde derhjemme og bestille morgenmaden om aftenen og få det friskbagte brød til døren om morgenen. Det er sådan nogle ting, vi ser på, siger Martin Ib om det madmarkedskoncept, han drømmer om at få ud til mange flere forbrugere de kommende år.

DEL
Forrige artikelRekordår for Dansk Returemballage
Næste artikelRetursystemet står med nye udfordringer
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.