Madbutikker er de mest optimistiske

Foto: Jesper Rais,/Dansk Supermarked

Det er muligt, at danskerne ikke har øget deres forbrug på fødevarer ret meget i de seneste år. Alligevel skiller fødevarebutikkerne sig markant ud, når det gælder detailhandlens vurdering af udviklingen i den nærmeste fremtid.

Ifølge friske tal fra Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for februar forventer langt over halvdelen af virksomhederne i “handel med fødevarer, drikke og tobaksvarer” – 55 pct. – en højere omsætning i de tre måneder februar til og med april. Perioden omfatter ganske vist den normalt stærke påskehandel – men sammenligningsgrundlaget omfatter også julemåneden december.

Også i forhold til beskæftigelse og priser er forventningerne i madbutikkerne både positive og højere end i resten af detailhandelen. Dermed står fødevarebranchen rigtig godt sammenlignet med de fleste dele af erhvervslivet, der ikke kan mønstre en tilsvarende optimisme.

Cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian noterer sig, at det er det hjemlige marked, der skal levere en fremgang i økonomien.

– Også i detailhandlen er man ganske optimistiske – og dagens tal understreger at væksten i år skal drives af den indenlandske efterspørgsel – industrien og eksporten oplever en del modvind aktuelt, skriver han.

 

DEL
Forrige artikelNybagt Michelin-stjerne gæster Foodexpo
Næste artikelLandmad åbner sin femte butik
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.