Måltider er impulskøb på nettet

Når danskerne køber dagligvarer på nettet, er det præget af planlagte indkøb. Når danskerne derimod køber tilberedt mad fra restauranter og får det bragt hjem, er det i høj grad det impulsive, der styrer indkøbene.
Danskerne planlægger generelt deres køb på nettet, men når de skal forkæles, så får impulserne lov til at præge indkøbene, og det ses især ved dametøj og take-away mad. Det viser de seneste tal fra "Dansk ehandelsanalyse".
Tal fra årets første fire måneder afdækker store forskelle i i indkøb af varer på nettet alt efter, om der fokuseres på planlagte køb eller impulskøb.
Selvforkælelse
Generelt er seks ud af 10 køb på nettet planlagte, en lille del kan henføres til abonnementskøb f.eks. af dagligvarer, mens resten er impulskøb.
Ifølge Annette Falberg, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), sker impulskøb oftest inden for varer, hvor der er et element af selvforkælelse eller bekvemmelighed.
Næsten to ud af tre gange er køb af tilberedt mad og knap halvdelen af køb af dametøj sket som et impulskøb.
Derimod er ni ud af 10 køb af dagligvarer ikke styret af impulser.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis