L’Oréal bedst til ligestilling i Europa

Kosmetikkoncernen ligger i front, når det kommer til ligestilling, viser international undersøgelse

L'Oréal har vundet flere priser for fremme af diversitet og ligestilling i den franske virksomhed. Sidste år modtog adm. direktør Jean-Paul Agon Prix Mixité for L'Oréals ligestillingsindsats. Foto: L'Oréal

Den franske kosmetikvirksomhed L’Oréal har i mange år haft ligestilling højt på agendaen.

Siden 2007 har virksomheden f.eks. samarbejdet med det nationale demografiske forskningsinstitut i Frankrig om en omfattende lønanalyse, som L’Oréal i år har rullet ud på markeder i hele verden.

Samtidig har L’Oréal også ens muligheder for uddannelse og avancement blandt koncernens 82.600 medarbejdere, uanset køn. Og indsatsen for at fremme ligestilling er ikke gået ubemærket hen.

I år er L’Oréal den virksomhed i Europa, der er længst fremme med ligestillingen blandt 3000 store virksomheder, vurderer den internationale organisation Equileap, der arbejder med at fremme ligestilling på arbejdspladser.

Ligestilling driver vækst

Sidste år blev L’Oréal nummer 1 på selvsamme liste og overgås i år kun af amerikanske General Motors.

– Diversitet og inklusion er grundlæggende værdier for L’Oréal. Equileap har igen i år anerkendt vores engagement i ligestilling. Men selv om vi går forrest, og vi bliver anerkendt for det, skal vi blive ved med at engagere os i ligestilling, for vi er overbevist om, at ligestilling mellem kønnene skaber resultater, og det er en driver for innovation, udtaler Jean-Claude Le Grand, L’Oréals direktør for HR i en kommentar.

L’oreal er verdens største kosmetikkoncern med en samlet omsætning på ca. 26 mia. euro i 2017, ca. 194 mia. kr.