Lokale øko-varer skal tiltrække nye kunder

FOTOS: ØKOLOGISK LANDSFORENING/KA FOTO

Når man, som SuperBrugsen i Assens, er omringet af lokale frugt- og grøntavlere og andre lokale producenter, er det ærgerligt, hvis ikke kunderne finder ud af, at produkterne på hylderne rent faktisk er lokale. Ikke mindst når kunderne i høj grad efterspørger lokale varer.

Det gør uddeler Martin Frost nu noget ved.

- Vi greb chancen, da vi fik muligheden for på en anden og mere tydelig måde at fremhæve alle vores lokale varer i samarbejde med Økologisk Landsforening. Det giver os en ekstra mulighed for at skille os ud fra discountbutikkerne, der her i byen er repræsenteret ved både Aldi, Netto, Fakta og Rema 1000, siger Martin Frost.

Cirka halvdelen af de lokale varer, der kommer fra 12-14 lokale producenter, er økologiske, men alle lokale producenter er nu fremhævet med nye skilte, informationer og andre baldakiner.

Direkte fra avleren

En varer i SuperBrugsen i Assens lokal, når den er produceret på Fyn.

- Men de fleste af vores lokale varer er her fra byen eller fra området lige omkring os. Det er en blandet landhandel med varer som kaffe fra et lokalt kafferisteri, honning, vin, æblemost, rabarberkompot og selvfølgelig frugt og grønt, fortæller uddeleren. I sommer har cirka 40 pct. af salget af frugt og grønt været fra lokale avlere, og friskheden er noget af det, som SuperBrugsen slår på.

- Da vi solgte jordbær, kom de fra en lokal avler, der plukkede dem klokken fem om morgenen. Så kan det vist ikke blive mere frisk. Nogle af produkterne kommer gennem Coops lager, men de fleste får vi direkte, siger Martin Frost.

Tiltaget sker samtidig med, at Coops butikker gennemfører kampagnen Øktober i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening for at styrke salget af økologi.

- Vi forventer selvfølgelig med begge tiltag at øge vores salg af økologi. Vi er i forvejen stærke på økologi og øgede øko-salget med 20 pct. fra 2015 til 16, siger Martin Frost.