Lille kendskab til grønne mærker

En stadig større andel af varerne i dagligvarebutikkerne bærer et grønt mærke, som er en fælles betegnelse for miljømærker. Forbrugerne kender kun få af dem, men de kan dog godt foretage deres valg ud fra de grønne mærker på emballagerne, for de lever generelt op til det, de står for.
Det viser en analyse af 21 grønne mærker, der er udarbejdet af Forbrugerrådet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Miljøstyrelsen. Analysen har ud over de Officielle miljømærker Blomsten, Svanen og Ø-mærket vurderet 18 andre mærker, bl.a. kædernes egne mærker som Grøn Balance, Levevis og Änglamark.
Troværdige
Analysen konkluderer, at mærkerne er troværdige, fordi de generelt lever op til det, de signalerer.
Selv om både leverandørerne og kæderne i de senere år har arbejdet ihærdigt for at få sat grønne mæker på flere især fødevarer, er det så som så med kendskabet til de grønne mærker blandt forbrugerne.
Kun 11 af de 21 mærker har mere end halvdelen af de adspurgte forbrugere kendskab til. Og kendskabet til EU's miljømærke Blomsten og EU's økologimærke ligger lavt på henholdsvis 37 og 39 pct.
Mere synlige
Det får arbejdsgruppen bag analysen til at opfordre til, at branchen orienterer bedre om mærkerne.
- Det er godt, at de grønne mærker lever op til det, de signalerer. Når forbrugerne står ude i butikken og vælger et produkt med et grønt mærke på, er det vigtigt, at de kan stole på, at produktet rent faktisk har en miljorigtig profil, siger vicedirektør i Konkurrenceog Forbrugerstyrelsen, Hanne Kristensen.
- Det skal gerne være nemt for forbrugerne at finde oplysninger om, hvilke mærker der er, og hvad de står for. Jeg håber, at detailhandelen vil følge opfordringen til at synliggøre informationen om mærkerne helt ude i butikken, tilføjer hun.
Det er de færreste forbrugere, der bruger mærkerne konsekvent, men de er især populære blandt børnefamilier, ligesom det især er yngre kvinder, der går efter mærkerne.
GRØNNE MÆRKER
Top fem af de mærker, som flest forbrugere kender:
99% Ø-mærket
93% Änglamark
91% Nøglehulsmærket
89% Fairtrade-mærket
88% Svanemærket
Kilde: Miljømærkning Danmark
DETAILHANDELENS MÆRK
Änglamark, Levevis og Grøn Balance er eksempler på detailhandlens egne mærker. Forbrugerne opfatter ofte disse mærker som grønne mærker, der har fokus på miljø.
Generelt bærer dagligvarekædernes egne varer de officielle og anerkendte miljømærker Svanen eller Blomsten eller det danske o!cielle økologimærke, det røde Ø.
Kilde: miljømærkning danmark

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis