Lidt flere køber mad på nettet

Nu køber 8 pct. af alle nethandlende mad og drikke på nettet mindst én gang om ugen

Nethandel med dagligvarer vokser ikke nær så stærkt som tidligere tiders vækst. Foto: Coop

Interessen for at købe både råvarer til madlavning i løs vægt og i måltidskasser via nettet stiger langsomt, men sikkert.

Således er det nu 8 pct. af de forbrugere, der handler på nettet, der også køber mad eller måltidskasser på nettet mindst én gang om ugen. Det er en stigning på 1 procentpoint på et år, viser en månedsanalysen for juni fra FDIH.

5 pct. køber mad og drikker hver 14. dag – det er ligeledes en stigning på 1 procentpoint, og 6 pct. handler i onlinesupermarkedet én gang om måneden.

64 pct. netkunderne siger, at de aldrig køber mad og drikke på nettet. I den kategori er der sket et fald på 2 procentpoint.

Flest børnefamilier på nettet

Det er børnefamilierne, der hyppigst køber mad via nettet, og det sker fortsat hyppigst i hovedstaden, hvor udbuddet også er størst.

Det vigtigste argument for ikke at handle via nettet er ønsket om selv at se og mærke på varerne (48 pct.). Godt hver tredje siger, at det er nemmere at købe ind i en fysisk butik, og 29 pct. mener, at det er sjovere at købe ind i den fysiske butik. 27 pct. siger, at det er dyrere at handle på nettet.

Kunder, der køber råvarerne via nettet, gør det af bekvemmelighed, mens de, der køber måltidskasser, sætter pris på inspirationen, variationen og det sundhedsmæssige aspekt.

De unge bestiller take away

Knap en tredjedel (29 pct.) får leveret færdig mad, som de har bestilt på nettet, mindst én gang om måneden, og det er ifølge analysen en stigning på hele 5 procentpoint siden sidste år.

Her er det de unge mellem 18 og 25 år og voksne uden børn, der fører an. Således bestiller hver femte ung eller voksen uden børn take away mindst hver 14. dag – det gælder for 12,5 pct. af børnefamilierne.

Ifølge analysen var tøj, sko og smykker den mest købt kategori i juni, da de internethandlende klikkede sig til varer mindst tre gange.

78,5 pct. betaler med betalingskort, men for første gang har betalinger med en betalingsapp på mobilen rundet 10 pct.

Data er indsamlet for FDIH via Wilkes onlinepanel, hvor der gennemføres ca. 1200 interviews per måned.