Lidl udsender bæredygtighedsmanifester

Nyt initiativ skal gøre det nemmere for forbrugerne at orientere sig om kædens holdninger

Seks manifester skal gøre det nemmere for forbrugerne at orientere sig om Lidls holdninger til indkøb af kakao, kaffe, te, fisk og skaldyr, palmeolie og animalske produkter. Foto: Lidl

I et forsøg på at sætte fokus på bæredygtighed, lancerer Lidl nu seks manifester, der skal gøre det lidt nemmere for forbrugerne at orientere sig om kædens holdninger til indkøb af kakao, kaffe, te, fisk og skaldyr, palmeolie og animalske produkter (herunder æg, kød og fjerkræ, mejeriprodukter samt tekstiler og sko).

– Vi oplever stigende interesse fra forbrugerne for produkter, der er dyrket og fremstillet bæredygtigt. Den efterspørgsel ønsker vi at imødekomme. Samtidig ser vi det som vores ansvar at gøre det nemmere at handle bæredygtigt og skabe opmærksomhed omkring produkter, der er dyrket mere bæredygtigt, siger adm. direktør i Lidl Danmark, Finn Tang, om det nye initiativ.

Lidl har arbejdet med at fremme bæredygtigt landbrug, produktion og fangst i en årrække, og nu går kædens cirka 10.000 europæiske butikker ud og kommunikerer holdninger, målsætninger og konkrete tiltag til forbrugerne i hele Europa.

– At Lidl arbejder målrettet på at øge indkøbet af certificerede råvarer til vores egne mærkevarer, sender ikke kun et klart signal til vores samarbejdspartnere i leverandørkæden, det giver også vores kunder mulighed for at bidrage til et miljø- og samfundsmæssigt ansvarligt landbrug og til at forbedre livs- og arbejdsvilkårene for befolkningen i de producerende lande, siger Tina Kaysen, CSR-ansvarlig i Lidl Danmark.

De seks manifester og Lidls holdninger til bæredygtigt indkøb kan findes på Lidls hjemmeside.

DEL
Forrige artikelSupermodel reklamerer for Bilka-tøj
Næste artikelAPILSNAR: Netto sender et flyselskab på vingerne
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.