Lidl ønsker 35 meter højt højlager

Der er politisk stemning for et nyt højt Lidl-lager i Kolding. Byggeriet ventes endeligt vedtaget i slutningen af 2017

Lidls eksisterende centrallager: Foto: Lidl

Kolding Kommune har modtaget et ønske fra Lidl Danmark om en udvidelse af det eksisterende centralager på adressen Profilvej 9 med et nyt højlager på op til 35 meter, oplyser kommunen.

Ifølge Lidl er baggrunden for det nye højlager at optimere driften af det eksisterende lager og blandt andet give mulighed for et bedre lagerflow.

Derfor forventer Lidl heller ikke, at trafikbelastningen til og fra lageret øges i forhold til niveauet i dag.

Hos Lidl siger udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen om planerne:

– Lidl er en virksomhed i vækst, og vi har en ambitiøs vækstplan for hele Danmark, hvor vi har planer om at åbne mange butikker i løbet af de kommende år. Med den øgede mængde varer, som i fremtiden skal transporteres ud til butikkerne, ønsker vi at udvide kapaciteten på vores lager i Kolding.

Ja til byggehøjden
Da den ønskede byggehøjde klart overstiger den fastsatte højde på 10 meter i lokalplanen, vil kommunen nu udarbejde et nyt lokalplansforslag og tillæg til kommuneplanen, som bliver sendt i offentlig høring, inden lokalpolitikerne godkende byggeriet.

Området er i forvejen et industriområde med en del højspændingsmaster, og derfor oplyser formanden for plan- og miljøudvalget, Poul Erik Jensen (S) overfor JydskeVestkysten, at udvalget godt kan sige god for byggehøjden.

Samtidig oplyser han, at Lidl ikke kommer til at kunne udnytte den markante bygning til markedsføring, udover selve firmalogoet.

Højlageret skal, såfremt byggetilladelsen falder på plads, opføres i grå, sorte og hvide nuancer.

Det forventes, at Kolding Kommunes Plan- og Boligudvalg kan få forelagt kommunetillægsplanen og den nye lokalplan til endelig vedtagelse den 11. december 2017.

DEL
Forrige artikelFolkemødet: Krav om lavere punktafgifter
Næste artikelFestival-gæster skal lave mad
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.