Lidl vil øge øko-salget med 50 pct.

Salget af økologi vokser med stor fart i Lidl, der er med i Økologisk Landsforenings kampagne ”Ren Madglæde”

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Med en økologisk andel på 10-15 pct. af sortimentet, afhængig af årstid, har Lidl stadig et stykke op til flere af dagligvarekonkurrenterne, når det gælder salget af økologi. Salget af økologiske varer vokser dog eksplosivt i Lidls ca. 110 danske butikker.

Mens salget af økologi sidste år steg med 14 pct. i dagligvarebutikkerne herhjemme, er Lidls økologiske omsætning det forgangne år steget med mere end 25 pct. Det fortæller Mikko Forsström, der tiltrådte jobbet som indkøbsdirektør i Lidl Danmark den 1. juli i år.

– Vi ser et stort potentiale indenfor økologi. Vores mål er at øge det økologiske salg med 50 pct. indenfor de næste to-tre år. For os er det vigtigste, at vi har det rigtige sortiment, som kunderne efterspørger, og som lever op til Lidls standard om at have den bedste kvalitet til den bedste pris, fortæller Mikko Forsström.

For at gøre forbrugerne opmærksomme på, at Lidl er meget andet end tyske og internationalt kendte mærker, er kæden en del af Økologisk Landsforenings tre-årige kampagne “Ren Madglæde”, der har til formål at udbrede viden om økologi og økologiske produkter til forbrugerne.

– Vores større fokus på økologi bliver naturligvis mere og mere synligt i butikkerne, men det er også vigtigt, at vi gør en aktiv indsats for at gøre forbrugerne opmærksomme på, at vi er en kæde, der har fokus på økologi og i øvrigt også har enorm stor fokus på, at produkterne er miljørigtige og bæredygtige og lever op til vores CSR-standarder, siger Mikko Forsström.

Blandt de billigste

I et nyligt øko-pristjek i Politiken var Lidl den tredje billigste kæde herhjemme målt på priserne på 15 basisvarer. Billigst var den tyske ærkerival Aldi lige foran Netto. Efter offentliggørelsen af pristjekket har Politiken bragt en korrektion af Lidls priser på henholdsvis mysli og leverpostej og nedjusteret den samlede pris med 5,50 kr. For den enkelte forbruger måske ikke den store prisforskel, men for undersøgelsen betyder det forskellen på en anden og en tredjeplads.

– Vi er ærgerlige over resultatet af den seneste økologiske prisundersøgelse. Vi vandt Politikens discountpristjek i sommers og Søndagsavisens pristjek sidste år og vil selvfølgelig gerne vinde alle de tjek, vi er med i, siger Mikko Forsström.

Andenpladsen var også den placering, Lidl fik for nylig i forbrugerundersøgelse fra analysevirksomheden Loyalty Group. Her blev Lidl placeret som nummer fire og tre på parametre som økologi og produktkvalitet, mens kæden toppede listen blandt de 11 største dagligvarekæder, når det kom til “værdi for pengene” og tillid.

– Undersøgelsen viser, at vi er på rette vej. Det glæder os meget, vi ligger i top, når forbrugerne skal pege på, hvor de får mest værdi for pengene. Og den høje tillid, tror vi også hænger sammen med, at vi har ens priser i alle vores butikker. Men vi har stadig et stort stykke arbejde foran os. Vi skal blive bedre til at kommunikere, at vi rent faktisk har rigtig mange danske varer i vores butikker, siger Mikko Forsström.