Leverandører og indkøbere er klar til Anuga

Danmark er det største nordiske udstillerland, og omkring 1.400 danske indkøbere besøger verdens største fødevaremesse

Anuga er en vigtig messe for kædernes indkøbere. Foto: Kølnmesse

Den store internationale fødevaremesse Anuga, der finder sted i oktober, er godt på vej til at kunne melde klar, og de danske fødevarevirksomheder er som tidligere dominerende blandt de nordiske lande.

Ved den sidste udgave af Anuga i 2015 deltog 79 danske fødevarevirksomheder, og det antal bliver næppe mindre i år. Blandt deltagerne vil være de helt store som Danish Crown og andre kendte producenter som Danpo, Dan Cake, Friland, Mammen Mejerierne, Orkla Foods Danmark, Tulip Food og Skare Meat Packers.

Til sammenligning deltog 10 svenske firmaer og blot fire fra Norge.

– Potentialet er stort hos udstillerne fra Danmark, Norge, Sverige og Finland med det store spænd i deres tilbud fra kød og pølsevarer til mælk, mejeriprodukter og drikkevarer. Det viser, hvor mangfoldig fødevarebranchen er i disse lande, siger Dietmar Eiden, vicepræsident i Kölnmesse.

Danske indkøbere
Anuga er naturligvis også en vigtig messe for kædernes indkøbere, og i 2015 besøgte mere end 1.400 danske professionelle indkøbere messen i Køln.

– Topindkøberne fra alle de vigtigste kæder i Tyskland, Europa og resten af verden kommer til messen. Hertil kommer repræsentanter fra de store cateringfirmaer, gastronomiske kæder og hotelkæder samt indkøbere fra onlinesupermarkeder, siger Dietmar Eiden.

Tendenser spiller en stor rolle for alle, der besøger Anuga. Messen giver mulighed for at mærke pulsen i branchen, og det afspejler sig i de mange særudstillinger og trendshows.

Anuga Trend Zone er således skabt sammen med markedsforskningsinstituttet Innova Market Insights og fokuserer på aktuelle kost- og produkttendenser.

Specialshowet Anuga Taste Innovation Show er resultatet af en nyhedskonkurrence, som begyndte i juni. Derudover er der Innovation Food Conference, som fokuserer på megatendenser inden for fødevarebranchen.

DEL
Forrige artikelMeny blev årets højdespringer
Næste artikelKunden bliver en omnishopper
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.