Leverandører kobler sig på nye trends

For leverandører ligger der gode muligheder i at udvikle nicheprodukter til sællerter

Det stiller store krav til leverandørerne - og dermed også detailhandlen - at satse på de nye trends. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Leverandørerne har rigeligt at holde styr på. Ikke blot skal de fastholde og udbygge markedet for deres eksisterende produkter, men de skal også tage bestik af et væld af nye behov og værdier hos forbrugerne og vurdere, om små, spirende trends kan udmønte sig i et salgbart produkt.

Det stiller store krav til leverandørerne – og dermed også detailhandlen – at satse på de nye trends. Etik, sundhed, forkælelse, convenience, premium – det er blot nogle af tidens trends, som kan have potentiale til at gå fra nicheprodukt til sællert.

Spørgsmålet er, hvordan leverandører kan arbejde med trends. Det gav Kathrine Mogensen, der er client executive i analysefirmaet Nielsen, nogle bud på ved et arrangement for nylig for leverandører og detailhandel om danskernes mad.

– Forbrugerne har skiftende værdier og behov, og som leverandør søger man at finde nye produkter til at imødekomme det, sagde Kathrine Mogensen og tilføjer, at der er forskel på modediller og egentlige trends. Det engang så populære spil Pokémon Go kalder hun en modedille, mens plantebaserede fødevarer er en trend, som efter alt at dømme er kommet for at blive.

Anbefalinger

Hun sagde, at leverandørerne skal være opmærksomme på de trends, som får masser at plads i medierne, selv om de ikke nødvendigvis repræsenterer et stort salg.

– Man skal følge med i, hvornår selv små trends bliver vigtige, og hvornår de knytter sig til de store megatrends, f.eks. convenience og sundhed. En voksende produktgruppe er müslibarer, som knytter sig til tre trends, nemlig sundhed, convenience og selvforkælelse.

Kathrine Mogensen gav leverandørerne en række anbefalinger til at koble sig på de spirende trends med produktnyheder.

Leverandøren skal konstant søge at afdække markedet for tendenser, analysere dem, skabe et overblik og anvende resultaterne til at innovere.

– Trends kan også komme til at påvirke ens eget marked. Derfor er det en god idé at analysere markedet med tal og lavpraktisk gå ud og tage fotografier af nye produkter og tale med forbrugere. Sørg for at dokumentere nye trends.

Leverandøren skal være omstillingsparat og lave en mulig plan for ændringer i markedet. Firmaet skal tage del i udviklingen for at opbygge en branding og gå efter medieomtale.

Hvis en innovation har tilknytning til flere trends, har den en større chance for succes.

Når en leverandør har lanceret en produktnyhed, skal firmaet derefter søge at udvikle produktet for at vedligeholde forbrugernes interesse. De skal tilføje mere nyt til innovationen eller kategorien for at holde den i live. Desuden skal de holde penetrationen i live ved at vedligeholde markedsføringen efter det første år.

DEL
Forrige artikelDagligvarer fylder mindre i grænsebutikkernes tilbudsaviser
Næste artikelDSK ønsker et nationalt tobaksforlig
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.