Leverandører giver tal for madspild

Den engelske supermarkedskæde Tesco indgår aftale med de største leverandører om at offentliggøre tal for madspild.

Tesco fører nu kampen mod madspild ind i samarbejdet med kædens leverandører. Foto: Tesco

Den engelske supermarkedskæde Tesco vil have kædens leverandører til at offentliggøre tal for deres madspild.

Dermed går kampen mod madspild ind i en ny fase. Madspild finder sted hos forbrugerne, i detailhandlen og hos producenterne, og hver for sig er kæderne og producenterne blevet opfordret til at mindske madspildet.

Tesco går nu skridtet videre og har i første omgang indgået en aftale med kædens største leverandører om, at de i de kommende 12 måneder skal offentliggøre tal for deres madspild i produktionen.

Blandt de største leverandører, som Tesco i første omgang har indgået aftalen med, er den danske leverandør af fiskeprodukter, Espersen. Koncernen, der har hovedkontor i Rønne, er førende på verdensplan inden for produktion af hvidfisk og er altså en af topleverandørerne til Tesco-kæden.

Tescos topchef, Dave Lewis, talte for nylig på FN’s topmøde i New York, og her offentliggjorde han partnerskabsaftalen med gruppen af leverandører, som også har sagt ja til at efterleve FN’s mål for bæredygtig udvikling, der sigter på at halvere madspildet inden 2030.

Gruppen af leverandører står for en samlet omsætning hos Tesco på 17 mia. pund svarende til ca. 144 mia. kr. Ifølge Dave Lewis skal leverandørerne offentliggøre tal for deres madspild i løbet af det kommende år.

Dave Lewis siger til det engelske fagblad The Grocer, at han er overbevist om, at andre leverandører og kæder vil følge Tesco eksempel i løbet af den kommende tid.

– Man kan flytte bjerge ved at starte med de store spillere, og det er netop det, vi gør. Jeg er helt overbevist om, at det er afgørende, og jeg er glad for den måde, som lederne af disse virksomheder har engageret sig, siger Dave Lewis.

Tal fra kæder

Bestræbelserne på det engelske dagligvaremarked går mod større gennemsigtighed i oplysningerne om madspild. Kampagner skaber øget opmærksomhed om problemet. En ny rapport fra World Ressources Institute advarer mod, at det bliver umuligt at nedbringe det omfattende madspild, hvis virksomhederne blandt både producenter og kæder offentliggør tal om udviklingen i deres madspild.

Tesco begyndte allerede i 2013 at offentliggøre tal for kædens madspild. Sidste år viste tallene, at 0,6 pct. endte som madspild ud af de 10 mio. ton fødevarer, kæden solgte. Sainsbury’s offentliggør også tal for deres madspild, og her blev mængden af madspild reduceret med næsten 10 pct.

– Det er helt afgørende at kunne måle udviklingen, hvis vi skal bekæmpe madspild, siger Richard Swannell, der er direktør for organisationen Wrap, der arbejder med at skabe partnerskaber for at mindske madspild.

DEL
Forrige artikelFøtex: Vi tiltrækker flere kunder
Næste artikelHan vil ændre dagligvarehandlen totalt
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.