Leverandører går ind i omnichannel

Producenter og handel skal indgå et stærkere samarbejde om salg på fremtidens omnichannel, mener analysefirmaet Nielsen.

Onlinesalg giver helt nye muligheder for at sikre nye kunder og øge antallet af indkøbsture og flere store kurve ved at samarbejde indenfor marketing. Foto: Henrik Denman

Salget af dagligvarer på nettet kræver langt større samarbejde mellem leverandører og kæder end hidtil, hvis de vil gøre sig interessante over for forbrugerne og skabe en bedre indtjening.

Det fastslår analysefirmaet Nielsen i en ny rapport om omnichannelsalg af dagligvarer, hvor varerne sælges både på nettet og i fysiske butikker.

Ifølge rapporten er salget af dagligvarer på nettet i USA nu så udbredt, at onlinesalget i de kommende år for alvor vil opleve stor vækst. På 10 år er penetrationen af onlinesalget på det amerikanske marked vokset fra syv til 23 pct. i 2016, og Nielsen forudser, at penetrationen på fem-syv år vil eksplodere og nå op på omkring 70 pct.

Så stort ventes onlinesalget dog ikke at blive herhjemme. Her er det mere sandsynligt, at det når op på 10-20 pct.

Det er derfor helt afgørende, at både leverandører og kæder gør sig klar til de krav, salg på omnichannel stiller.

Samarbejde

Nielsen opfordrer i rapporten producenter og handel til at indgå et stærkere samarbejde, for forbrugerne vil i stigende grad søge de udbydere, der giver dem det, de har brug for, hvor og når de ønsker det. Onlinegiganten Amazons opkøb af Whole Foods viser, hvor vigtigt det er at få onlinesalg og salg i fysiske butikker til at spille sammen.

Nielsen skriver i rapporten, at leverandørerne og handlen i fremtiden bør finde nye måder at samarbejde på omkring promotions. Generelt er promotions i dag en dårlig forretning for begge parter. Onlinesalg giver helt nye muligheder for at sikre nye kunder og øge antallet af indkøbsture og flere store kurve ved at samarbejde inden for marketing, f.eks. med kuponsalg og personaliserede tilbud.

Retail Analytics Nordic leader i analysefirmaet Nielsen, Rasmus H. Sarauw-Nielsen, siger om udviklingen:

– Både detailhandlere og leverandører står overfor at skulle tage en ny kanal til sig i stor skala. I dag står e-commerce for en beskeden andel af det danske dagligvaremarked, men spørgsmålet er ikke om, men hvornår det når en andel på 10-20 pct.

Store forandringer

Rasmus H. Sarauw-Nielsen forudser, at handlen i de næste år vil opleve store forandringer i takt med, at en større andel af danskerne køber dagligvarer på nettet.

– Digitaliseringen medfører et behov for at tilføje kompetencer og færdigheder, der gør det muligt at udvikle, eksekvere og følge en effektiv omnichannelstrategi. Digitaliseringen vil derudover ændre på processerne omkring sortiment, prissætning, promotions og ikke mindst den teknologi, som skal bruges til at følge og justere den. Ændringerne svarer til de ændringer, som andre brancher såsom musik, telefoni, pengeoverførsler og hoteller og rejser har gennemgået, siger han.

Han mener, at globale leverandører kan have en fordel, når det gælder e-commerce, da de kan trække på erfaringerne fra markeder som England, Frankrig, Sydkorea, Kina og til dels USA. Det er lande, der er længere fremme i udviklingen af e-commerce.

– Når det er sagt, så er hvert marked unikt, og hvad der er best practice i et marked, er det ikke nødvendigvis i et andet. At organisationerne er agile og omstillingsparate, og at de har midlerne, evnen og modet til at investere er også et must, for forandringer er på vej, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

DEL
Forrige artikelSnackbarer bliver mere populære
Næste artikelForbruget med Dankort vokser igen
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.