Lego vinder sag om kopivarer i Kina

Fire kinesiske virksomheder har overtrådt Lego Groups ophavsret. I alt modtager den danske legetøjskoncern 4,3 mio. kr. i godtgørelse

Lego er et af de mest værdifulde brands i verden. Nu har den danske legetøjsproducent vundet en kopisag i Kina. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Mange danske virksomheder er udsat for, at deres mærkevarer bliver kopieret af især kinesiske producenter.

Nu har Lego vundet en sag om netop kopivarer mod fire kinesiske virksomheder, der har overtrådt Lego Groups ophavsret og foretaget uretmæssig konkurrence ved at distribuere byggeklodser af mærket Lepin, oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Klart signal

En domstol i Yuexiu-distriktet i byen Guangzhou beordrede virksomhederne til øjeblikkeligt at indstille produktionen, salget og markedsføringen af kopivarerne.

Derudover skal virksomhederne betale Lego ca. 4,5 mio. kinesiske yuan i tabt fortjeneste, hvilket svarer til ca. 4,3 mio. kr.

Ifølge Lego Groups adm. direktør, Niels B. Christiansen, understreger dommen, at de kinesiske myndigheder arbejder hårdt på at skabe et retfærdigt marked for alle virksomheder i Kina.

– Afgørelsen sender en klar advarsel til andre virksomheder, der måske kopierer Legos produkter, udtaler Niels B. Christiansen.

Vækstmarked

Kina er blevet et vigtigt marked for Lego, og vigtigheden er ikke blevet mindre, efter sidste års globale fald i omsætningen for første gang i 13 år.

I første halvår af 2018 voksede Legos salg i Kina med tocifrede procentsatser, oplyser Lego.