Lego er verdens mest værdifulde legetøjmærke

Ny undersøgelse viser, at Lego er det mærke i verden, som har den stærkeste brand value

Lego er et af de mest værdifulde brands i verden. Nu har den danske legetøjsproducent vundet en kopisag i Kina. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Legetøjsællert nummer 1, Lego, fastholder sin position som verdens mest værdifulde mærke inden for legetøj. Det viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Brand Finance, som opgør de 25 mest værdifulde legetøjmærker målt på brand value.

7,6 mia. dollar vurderes værdien af Legos mærke. Det svarer til omkring 49 mia. kr.

“Lego er fortsat verdens mest værdifulde og stærkeste legetøjmærke med en brand value på næsten 7,6 mia. dollar og en exceptionel Brand Strength Index-score på 90,6 (ud af 100, red.),” står der i analysen fra Brand Finance.

Brand value, eller mærkeværdi, kan groft sagt defineres som de lidt uhåndgribelige, marketingrelaterede gevinster der er forbundet ved mærket.

I Legos tilfælde er det både navnet, den ikoniske legoklods, de små, gule figurer osv. De ting, som gør mærket genkendeligt, stærkt og dermed nemt at identificere.

Trods det stærke brand blev der solgt mindre Lego i 2017, hvor Billund-firmaet oplevede tilbagegang på blandt andet det europæiske marked.