Landbruget er ingen rar fjende

Når Coop skærper sin satsning på økologi, løber man samtidig en risiko for at skabe modvilje på landet

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Fronterne blev pludselig trukket uventet meget op, da Coop Danmark sidst i september satte en ny kampagne i søen for at sælge flere økologiske produkter under overskriften “Øktober”.

Umiddelbart så den helt harmløs ud. Alle danske dagligvarekæder vil gerne sælge flere økologiske produkter, for dem tjener de gennemgående mere på.

Men rykker man lidt tættere på, slår denne kampagne langt hårdere end sædvanligt på en af de vigtigste forskelle mellem økologiske og ikke-økologiske fødevarer, nemlig, at de økologiske ikke må sprøjtes.

“Der skal færre pesticider i vores mad!”, lyder budskabet fra Coop og kampagne-partner, Danmarks Naturfredningsforening.

Og så var helvede pludselig løs.

Aktivister vil boykotte
For i toppen af landbrugets toneangivende organisation, Landbrug & Fødevarer, gik den tidligere minister og nuværende adm. direktør Karen Hækkerup ud på de sociale medier med en heftig kritik af kampagnens indhold.

“Det undrer mig, at en stor supermarkedsspiller som Coop vælger at føre kampagne mod sine egne leverandører. For meget anderledes kan deres nye kampagne Øktober næppe læses”, skriver hun på Facebook, hvor hun høster stor tilslutning til sit synspunkt.

Hækkerup bliver fulgt op af mange andre stemmer fra landbruget, også de mere aktivistisk indstillede udbrydere i den rivaliserende organisation, Bæredygtigt Landbrug, som lige frem opfordrer til boykot af butikkerne i Coops kæder.

– De fører en skræmmekampagne, som skal drive alle forbrugerne i en bestemt retning. Kampagnen dæmoniserer helt almindelige danske landmænd, som fremstiller nogle af verdens bedste og reneste fødevarer. Coop er gået langt, langt over stregen, og min klare opfordring er, at man skal boykotte kædens butikker, siger Flemming Fuglede Jørgensen, formand for Bæredygtigt Landbrug til Finans.dk.

Dansk Supermarked køber dansk
Afstanden mellem Coop Danmark og de indflydelsesrige landbrugsorganisationer er dermed øget betydeligt.

Imens er rivalen Dansk Supermarked rykket tættere på de samme organisationer med sin “Køb Dansk”-markedsføring og aktive opbakning bag det statslige dyrevelfærdsmærke – som Coop har valgt at boykotte for i stedet at bruge sit eget.

Det er detailhandel med kant, som virkelig tegner en forskel op mellem de to største aktører i dagligvaremarkedet.

Mens en stor del af de forbrugergrupper, som Coop traditionelt har godt fat i, formentlig vil finde Øktober-kampagnen helt på sin plads, bliver det måske knap så sjovt for de mange brugser i landzonerne.

Hvis der kommer opbakning til en Coop-boykot, er det naturligvis mest sandsynligt, at den slår igennem på landet – og så får de lokale brugsuddelere meget travlt med at lappe på forholdet til kunder med tilknytning til landbruget.

DEL
Forrige artikelPer Bank begejstret over Bilkas indtog i Randers
Næste artikelNye trends og teknologier i handlen
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.