Kvickly-varehuse skal fornys afdeling for afdeling

Godt en håndfuld butikker bliver konverteret til SM20 i år, men alle 76 skal have delelementer af konceptet i år

Kvicklys kædedirektør Allan Kristoffersen sætter meget pris på at komme ud i kædens varehuse. I dag en snak med Tommy Vestergaard, der er varehuschef i Kvickly i Aalborg Vestby. Foto: Helle-Karin Helstrand

Ti Kvickly-varehuse blev i løbet af 2017 moderniseret og bygget om, så de lever op til Coops SM20-koncept, der er det nye fælles kædekoncept.

Det kommende år sættes tempoet lidt ned. Til gengæld indfører kæden delelementer i alle varehuse i løbet af året.

– Det vigtigste, vi har lært i forbindelse med ombygningen af de 10 varehuse sidste år, er, at det tager tid at få de kunder tilbage, der fi nder andre steder at handle, når Kvickly er et stort byggerod. Vi skal blive bedre til at informere kunderne om, hvad vi er i gang med og hvorfor, og så skal vi nok i højere grad bygge om i etaper, siger formatdirektør i Kvickly, Allan Kristoffersen.

Det kommende år skal mellem fem og 10 varehus konverteres, men med sidste års læring i baghovedet indleder kæden nu en trinvis implementering af SM20.

– Vi har nu ombygget frugt- og grøntafdelingerne, så de i alle vores 76 varehuse lever op til SM20. Det har givet frugt og grønt en samlet tocifret vækst, og vi kan se, at kundetilfredsheden stiger på det område, siger Allan Kristoffersen.

Ingen nye varehuse

I løbet 2018 implementerer kæden yderligere to til tre delområder i de varehuse, der ikke er konverteret.

Allan Kristoffersen vil dog ikke fortælle, hvilke afdelinger det drejer sig om. Men det bliver både food og nonfood-afdelinger.

– For nogle år siden ville jeg have presset på, for at vi kunne at totalombygge så mange varehuse som muligt på et år. Nu spørger jeg, hvor mange delområder vi kan nå at implementere, siger kædedirektøren.

Sideløbende med implementeringen af delområder sender varehusene det faglærte personale på efteruddannelse.

– Det er vigtigt, at personalet også kan vejlede kunderne. Det smitter i sidste ende også af på bundlinjen, siger Allan Kristoffersen.

I foråret 2018 åbnede kæden et nyt varehus i Broen i Esbjerg, og ved årsskiftet lukkede Kvickly i Randers. Det kommende år er der ikke planer om, hverken at åbne eller lukke varehuse.

– Selvfølgelig kigger vi løbende på butikkerne i de forskellige kæder for at sikre, at en butik er i den rigtige kæde. I 2016-17 konverterede vi tre Kvickly-varehuse til SuperBrugsen. Nu skal vi se, hvordan de klarer sig, før vi eventuelt konverterer flere, siger han.

Kvickly i Randers var en de ganske få tidligere OBS-varehuse, der har et større salgsareal end resten af kæden.

Tilbage er nu kun Nr. Sundby og Helsingør.

– De er i god drift. Selvfølgelig kigger vi på muligheder for at bruge en del af deres areal til andre ting som apotek eller optiker, når vi moderniserer dem. Men der er ingen aktuelle planer, siger kædedirektøren.