Kunderne får lidt mere supermarked i ny Løvbjerg

Med en åben slagter-delikatesseafdeling og et større udbud af varer ligner den 35 år gamle butik på Trøjborg nu et supermarked. Men priserne skal fortsat være discount

Fotos: Helle-Karin Helstrand

Efter halvandet år med ombygninger i fem etaper er en af Løvbjergs ældste butikker er kommet i helt nye klæder.

Det drejer sig om det ca. 35 år gamle discountsupermarked i Trøjborg Centret i det nordlige Aarhus. Det har i forbindelse med en totalrenovering af centret fået den helt store tur, der også indebærer en udvidelse af salgsarealet fra 1600 til 2100 kvm.

- Butikken har været blandt de mindste, men nu er den kædens største på kvadratmeter, og vi forventer, at den også bliver det på omsætningen i år, siger adm. dir. for Løvbjerg Jesper Due.

Butikkens omsætning ligger ifølge Jesper Due på ”den rigtige side af 100 mio. kr.”, og med flere kvadratmeter, en åben slagter-delikatesseafdeling og et udvidet sortiment, forventer Jesper Due en øget omsætning.

- Selvfølgelig skal en større butik sælge mere, men selv om vi nok er kommet lidt tættere på et supermarked, bevarer vi priserne, så vi matcher discountbutikkerne, siger han.

Det første kunderne møder i det nye Løvbjerg, der blev indviet i november, er en udvidet frugt- og grøntafdeling. Herfra kan kunderne ikke undgå at se nogle helt nye reoler, der med farver i lilla og grønt skiller sig tydeligt ud.

Den lilla reol består af to gange tre hyldefag med et bredt udvalg af glutenfri produkter - ifølge kæden selv er Løvbjerg førende på glutenfri mad. De grønne er to gange ni hyldefag med økologiske kolonialvarer. Reolerne skal bruges til at fremhæve varer, der sælger godt i den enkelte butik – og de kan variere fra lokation til lokation.

- Nogle steder vil det være nonfood, der sælger. Andre steder hundemad, som vi stort set ikke kan sælge her på Trøjborg, siger Jesper Due.

Efter frugt- og grønt får man øje på en afdeling, der har reoler i samme stil. De er dog med deres brune farve lidt mere diskrete. På 11 hyldefag er udstillet specialøl, der er endnu et fokuspunkt for Løvbjerg.

Slagter afdelingen er åben Fortsætter man af de brede gange, støder man ind i en salatbar og derefter endnu et nyt tiltag, som foreløbig kun findes i butikken på Trøjborg: Slagterafdelingen er nu åben og betjent, og slagteren er i gang med at fylde disken op med et udvalg af hjemmelavede salater og tilbehør, der købes per vægt. I en anden disk er færdigretter.

- Vi har slagtere i de fleste af vores butikker, og det er lidt synd, at vi har et aktiv, som ikke er synligt for vores kunder. Vi har fået mange positivetilkendegivelser fra kunderne, men at fortælle historien om, at vi selv skærer kødet, er ikke noget, der er løst fra den ene dag til den anden, siger Jesper Due.

Han har også fået positiv respons på andre fornyelser fra kunderne, der har svaret i kundeundersøgelser.

- Den mest positive respons har vi fået på vores glutenfrie produkter og vores økologi, siger direktøren.

Købmand på 19. år

Det er også kundeundersøgelser, der har fået Løvbjerg til at skabe de brede gange. Det fortæller Claus Høegh, der har været købmand i butikken de seneste 19 år. -

Vi spurgte kunderne, inden vi byggede om. De efterspurgte de brede gange, men også specialøl, økologi og et større sortiment af frugt og grønt, hvilket vi også har imødekommet, siger Claus Høegh.

Han siger, at den største kundekreds består af små familier.

- Det er enten studerende, der bor alene eller sammen med en ven eller en kæreste. Nogle par får også deres første barn, inden de flytter væk fra de små lejligheder samt ældre, der enten bor sammen som par eller er blevet alene, siger han.

For de studerende gælder det, at de ikke har lige mange penge hele måneden.

- Der er tydelig forskel på, om vi er tæt på den første, eller om vi er midt på måneden. Lige efter den første kan de studerende godt leve på første klasse, og det er vi selvfølgelig opmærksomme på, siger Claus Høegh.

Han er også bevidst om, at den langvarige ombygning kan have sendt nogle kunder til andre butikker.

- Men nu skal vi have lokket kunderne tilbage, siger han.