Krisen fortsætter for Rema i Norge

Ole Robert Reitan takker af som adm. direktør for Rema 1000 i Norge Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

2017 er begyndt ualmindeligt skidt for den suverænt største dagligvarekæde i Norge, Rema 1000.

Rema har mistet omsætning i både januar, februar og marts fremgår det af en artikel i norske VG. De seneste salgstal fra marts viser det absolut største fald på hele 7,1 pct. sammenlignet med marts sidste år.

Det ser ud til, at VG har fået lækkede tal fra analysevirksomheden Nielsen, der ellers kun oplyser dem en gang om året.

Som salt i såret for Rema 1000 fremgår det samtidig, at de to største lavpris-konkurrenter, NorgesGruppens Kiwi og Coop Extra går frem i alle tre måneder. Coop Extra, der har fået tilført mange nye butikker, mest med hele 7,9 pct. i marts.

Farvel til mærkevarer

Rema tog ved årets indgang hul på en ny indkøbsstrategi, som har fjernet en række kendte norske mærkevarer fra hylderne. Det har kostet Rema på omdømme-kontoen og åbenbart også på salget.

Rema 1000 i Norge har sendt en mailkommentar fra kommunikationsdirektør Mette Fossum:

- Det er ingen nyhed, at vi har haft udfordringer knyttet til ændringer i vores sortiment i vinter. En lidt mindre kendt årsag til tallene er, at vi sælger flere og flere varer i vores egne mærker, og de har lavere priser - og dermed kommer salgstallene målt i kroner lavere ud, skriver hun til VG.

DEL
Forrige artikelTopchefer tror på vækst i dagligvarehandlen
Næste artikelHøjest fire Kiwi-butikker bliver Meny
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.