Tal fra både Skatteministeriet og tobaksbranchen viser, at salget af cigaretter er faldet i 2018.
Mens ministeriets tal peger på et markant fald, viser tallene fra Philip Morris en noget mindre nedgang.
Salling Group har tidligere meldt ud, at koncernen har solgt 20 mio. færre cigaretter i sidste halvår af 2018, efter at cigaretterne blev skjult. Det svarer til 0,3 pct. af hele salget i Danmark i 2017.
Fra 2016 til 2017 steg salget ifølge Danmarks Statistik med 5,6 pct., og projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, Kræftens Bekæmpelse, tvivler på, at der er sket et markant fald i salget sidste år.
– Det er for tidligt at drage konklusioner for 2018, og jeg vil se tallene for hele året, før jeg tror på et markant fald. Men det vil da glæde mig, siger Niels Them Kjær.
Han henviser til, at flere undersøgelser peger på, at andelen af rygere er steget det seneste år.
– Den nyeste, som Sundhedsstyrelsen har foretaget sammen med blandt andre Kræftens Bekæmpelse, er fra november, og den viser, at der er sket en stigning, så 23 pct. af den voksne befolkning nu ryger – mod 21 pct. i 2016, siger han.
Et sammenfald mellem et fald i salget og en stigning af andelen af rygere kan til dels skyldes, at flere er blevet deltidsrygere.
– Der har i flere år været en tendens til, at flere ryger lejlighedsvis, men de seneste tal tyder også på en stigning i andelen, der er ryger dagligt, siger Niels Them Kjær.
Glad for manglende dispensation
Kræftens Bekæmpelse står sammen med Tryg Fonden bag Røgfri Fremtid, der arbejder på at skabe en røgfri generation i 2030. Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) bakker op om kampagnen, og i den forbindelse har ministeriet udsendt en bekendtgørelse om skiltning med aldersgrænser for salg af alkohol og tobak.
Skiltene, der har fokus på, at unge skal vise ID, skal hænge i alle butikker inden 1. april. De følges af krav for, hvordan og hvor de skal hænge.
Mens store dele af dagligvarebranchen ser bekendtgørelsen som rigid og for detaljeret, er Niels Them Kjær glad for, at der ikke er nogen mulighed for dispensation.
– Vi har set fra England, at det kan skride, hvis der er mulighed for at dispensere. De nye skilte udmærker sig ved at have fokus på, at unge skal vise ID. Det gør det lettere for butikkerne at håndtere den regel. Dermed skulle vi gerne undgå, at unge under 18 køber cigaretter, som vi har set det ske, siger Niels Them Kjær.