Konkurrenter æder stadig af Remas markedsandele

Norgesgruppen og Coop Norge går fortsat frem i markedsandele på Rema 1000s bekostning. Men tempoet er faldet

Geir Inge Stokke, koncernchef i Coop Norge, kan være en glad mand. Lavpriskæden Coop Extra vinder for tiden markedsandele i hurtigt tempo. Foto: Coop Norge

I 38 år gik det nærmest uafbrudt fremad for norske Reitangruppens lavpriskæde Rema 1000 i hjemlandet.

Men efter at Rema havde taget næsten en fjerdedel af dagligvaremarkedet i Norge, sluttede opturen brat ved indgangen til 2017, hvor nye markante tiltag på henholdsvis indkøb og et loyalitetsprogram slet ikke fik den ventede effekt.

Remas markedsandel faldt betydeligt i første halvdel af 2017 – med hele 1,2 procentpoint sammenlignet med andelen et år tidligere – og så landede den på 23,7 pct.

Nu er der kommet friske Nielsen-markedstal for årets 3. kvartal, og Rema har tabt yderlige, dog kun til 23,5 pct.

Lige som tidligere på året er det den suveræne markedsleder Norgesgruppen og nummer to, Coop Norge, der tager hver sin bid af det, som Rema taber. Norgesgruppens andel er nu 43,3 pct. og Coops 29,3 pct.

Det er imidlertid stort set udelukkende deres kraftigt ekspanderende lavpriskæder, Kiwi og Coop Extra – de mest direkte konkurrenter til Rema – som driver fremgangen.

Coop Extra vinder
Rema 1000 har varslet, at kæden nu igen vil åbne nye butikker i stort tal – hele 40 – for at imødegå markedstabet. Rema har imidlertid ikke kommenteret de seneste Nielsen- tal.

Det har til gengæld både Dagrofa-ejer Norgesgruppen og Coop Norge, der har udsendt pressemeddelelser i den anledning.

Coops koncernchef Geir Inge Stokke hæfter sig bl.a. ved, at Coop Extras markedsandel er øget 1,3 procentpoint på et år.

– Vinderopskriften er enkel. Lave priser kombineret med et stort udvalg baseret på, hvad kunderne vil have. Vi åbnede butik nummer 370 i sidste uge og har stor tiltro til, at den gode udvikling fortsætter, siger han.

Norgesgruppen melder om en vækst på 3,3 pct. i et år, hvor hele markedet “kun” er vokset med 1,2 pct.

En skærpet konkurrence har fået de norske madpriser til at falde næsten 2 pct. det seneste år.

Opkøb har styrket Coop
Koncentrationen er voldsom på det isolerede norske dagligvaremarked med tre store aktører, som til sammen står for hele 96 pct. af markedet. Frem til foråret 2015 var der fire, da den mindste ICA Norge trak sig ud efter mange års tilbagegang gennem et salg til Coop Norge.

Coop beholdt den gang hovedparten af ICAs 553 norske butikker, men måtte efter krav fra konkurrencemyndighederne sælge en pæn bid fra, der hovedsageligt gik til Norgesgruppen.

Og det er netop de to koncerner, der for tiden oplever i fremgang i markedet – efterhånden som integrationen af de tidligere ICA-butikker får fuld effekt.

DEL
Forrige artikelFrederiksberg Centret er Danmarks bedste shoppingcenter
Næste artikelCatalanske frihedsdrømme får San Miguel til at flytte
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.