Konkurrencestyrelsen: 4-6 procent højere priser i Danmark

En netop offentliggjort undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen
puster nyt liv i debatten mellem styrelsen og dagligvarebranchen om
de høje danske dagligvarepriser.

Den nye analyse adskiller sig fra mange tidligere undersøgelser
ved, at den inddrager den særlige danske tilbudskultur, som
indebærer, at hver tredje dagligvare bliver solgt til
kampagnepris.

Konklusionen er imidlertid den samme som i flere tidligere
undersøgelser: Danskerne betaler for meget for deres varer, fordi
konkurrencen ikke er så hård som i flere andre EU-lande.

Vi har tidligere konstateret,
at prisniveauet på dagligvarer i Danmark er højt. Den særlige
danske tilbudskultur forklarer en del af prisforskellen, men langt
fra det hele. En prisforskel på fire til seks procent indikerer, at
effektiviteten og konkurrencepresset i Danmark ikke er på niveau
med andre lande, siger
direktør i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Her er et link til pressemeddelelse og
rapport fra Konkurrencestyrelsen:

 http://www.kfst.dk/index.php?id=30990