Konfekturegigant køber smoothies

Finske Fazer har opkøbt Froosh og vil udvikle et nyt forretningsområde med sunde, frugtbaserede drikke.

Den finske konfekturekoncern Fazer har opkøbt smoothiemærket Froosh. Foto: Froosh

Et af de førende nordiske smoothie-mærker Froosh er blevet opkøbt af den finske konfekturekoncern Fazer.

Smoothies-virksomheden Froosh har hidtil været svensk ejet siden grundlæggelsen i 2008. Froosh er det førende smoothiesmærke i Sverige og Finland og har en stærk position som nummer to i Danmark og Norge.

Med købet af Froosh går Fazer ind i en ny kategori og styrker sin tilstedeværelse i detailhandlen. Froosh skal sætte skub i salget af sunde frugtbaserede drikke i selskabet Fazer Lifestyle Foods, som er etableret i år. Fazer Lifestyle Foods fokuserer på frugtbaserede produkter, der ikke produceres med mælkeprodukter, samt plantebaserede måltider og fødevarer og drikkevarer on-the-go.

Ambitionen er at kunne tilbyde forbrugerne flere sunde og bæredygtige produkter, hvor der er en stigende efterspørgsel.

– Froosh har haft stor succes gennem de seneste ni år ved at tilbyde enkle, sunde og lækre frugtdrikke til travle, sundhedsorienterede forbrugere. Vi er et ambitiøst selskab, og det er nu det rette tidspunkt at udvikle vores ambitioner yderligere. Sammen vil Fazer og Froosh vokse ved at udnytte styrkerne hos begge selskaber, sagde adm. direktør i Froosh, Brendan Harris, da salget blev offentliggjort.

Fazers ekspansion

Fazer er især kendt som en af Nordens førende konfektureproducenter. Til Fazers fremtidige planer for vækst og øget internationalisering hører ønsker om at ekspandere ved at tilbyde et brede produktsortiment til detailhandlen på både eksisterende og nye markeder.

Froosh-smoothies fremstilles på 100 pct. frisk frugt uden tilsætningsstoffer eller tilsat sukker. Den originale Froosh-flaske er lavet af glas.

Froosh blev grundlagt, da trenden med frisk og sund takeawaymad og drikkevarer eksploderede i USA og Storbritannien. Froosh følte, at det nordiske marked også var klar til friske smoothies.

I Danmark har det danske selskab måttet notere underskud, men det seneste underskud på 4 mio. kr. i 2015 er i 2016 blevet vendt til et mindre overskud på knap en mio.kr.

DEL
Forrige artikelCoop: Frost-situationen er tæt på normalen til jul
Næste artikelTæt konkurrence mellem burgerkæder
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.