Kommentar: Her er en sag hvor politikerne også må bidrage!

Ugens kommentar af Peter Høgsted, adm. direktør i Coop Danmark

Adm. direktør i Coop, Peter Høgsted. Foto: Coop

Det er ikke hver dag, at vi synes, at politikerne på Christiansborg skal blande sig i vores forhold.

Men her er et eksempel, hvor de indtil nu har forsøgt at tørre et samfundsproblem af på os i handlen – og hvor de nu selv bør bidrage til en løsning.

Det drejer sig om udviklingen i rygning. Regeringen og Coop har samme mål på tobaksområdet: At unge ikke skal begynde at ryge.

Ved Folketingets åbning i sidste uge var politikernes bidrag til at nå det mål at skærpe straffen over for butikker, der sælger tobak til unge under aldersgrænsen.

Bliver en butik taget i det tre gange, risikerer den, at retten til at sælge tobak bliver frataget den midlertidigt. Det er lidt for sølle.

Branchens egne tiltag

Men selvfølgelig kan vi i handlen gøre noget for at færre unge begynder at ryge.

F.eks. kan vi gøre varerne mindre synlige i vores butikker. Det er vi i gang med at gøre, i lighed med flere af vores kolleger i branchen.

En anden vigtig indsats fra vores side er at sikre, at der bliver efterspurgt ID, når unge køber tobak i vores butikker. Vi har en systematisk tilgang til at uddanne vores medarbejdere, og der bliver gennemført flere tusinde ID-tjek i vores butikker.

Men det er ikke nok.

For tobakken vil fortsat være synlig på tankstationer, kiosker og restauranter, som samlet set har langt flere udsalgssteder, end vi har. Og salget her udgør 43 pct. af det samlede salg i Danmark.

At vi og andre supermarkeder skjuler varerne løser altså ikke problemet alene. Vil folk købe tobak, går de bare hen i den lokale kiosk eller på bar – og så er vi lige vidt med at gøre en forskel for folkesundheden.

Lige vilkår for alle

Derfor er vores opfordring til politikerne: Skab fælles rammebetingelser for alle, der sælger tobak.

Lande som Norge, Island, Finland, Kroatien, UK, Irland, Skotland, Rusland, Canada, Australien og New Zealand har allerede taget skridtet og tillader ikke længere synlig markedsføring af tobak i butikkerne.

Her har man ændret rammebetingelserne for salg af tobak på politisk niveau for at sikre, at markedsvilkårene er ens for alle, og at de unge ikke bare kan købe deres tobak i butikken ved siden af.

Jeg synes, det er positivt, at flere kæder går så meget op i folkesundheden, at de frivilligt tager initiativer og skjuler tobakken.

Dog kan jeg undre mig – i al stilfærdighed – over, hvordan den samme norske virksomhed gør det i en af sine kæder, og ikke i en anden. Det er vel endnu vigtigere at gøre noget i en døgnkiosk med mange unge kunder, end i en discountbutik med mere moden målgruppe…

Og jeg kan nok også undre mig lidt over, at en anden virksomhed gør det i Danmark, men ikke i andre lande, hvor virksomheden har butikker. Det er vel ikke sundere at ryge i Polen eller Tyskland…

Læs også: Salling Group: Tobakstiltag er ikke et PR-stunt

Politisk løsning må til

Men uanset hvor meget de forskellige tiltag er drevet af idealisme eller for at score nogle PR-point, så er det godt, at handlen tager ansvar på dette område.

Men skal vi opnå en reel forskel, og skal vi få færre til at begynde at ryge og begrænse forbruget, så er frivillige tiltag fra detailhandlens side ikke nok. Politikerne må også bidrage.

Jeg vil gerne sige til politikerne, at de har Coops fulde opbakning, hvis de vil tage samme skridt, som politikerne har gjort i alle de ovenstående lande.

Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, selv om 9 ud af 10 danskere mener, at børn skal have en røgfri fremtid. Det er et paradoks og en alvorlig udfordring for folkesundheden i Danmark, som kræver en politisk løsning.