Købmanden, der tør være anderledes

 Købmand Christian Kragbøll blev sidste år kåret med Danish Retail Award for at skabe anderledes indkøbsoplevelser med smagsprøver hver dag, en betjent juice- og nøddebar og reklamer med en cykelvogn

Fotos: John Ehbrecht

Købmand Christian Kragbøll har drevet Meny på Vermlandsgade på Amager i knap tre år, og den periode har været rigelig til at vise, at han så langt fra er en købmand, som de er flest. Han har udviklet butikken fra at være et udfordret og noget støvet supermarked til at være et fødevaremarked, der konstant er på forkant med udviklingen og hele tiden pirrer og inspirerer kunderne med nye indkøbsoplevelser.

Selv om han har øjne og ører åbne og henter inspiration fra nær og fjern, har han en velud-viklet evne til selv at finde på nye aktiviteter i butikken. Det er ikke blot noget, kunderne bider mærke i og honorerer ved at lægge flere indkøbskroner i kassen. Det er også ny-tænkning, som hans kolleger i Meny-kæden har glæde af og i flere tilfælde har indført i deres butikker.

– Det, der driver mig, er at lave en komplet indkøbsoplevelse, som er anderledes, siger han.

Dansk Handelsblad besøger hans supermarked for at høre, hvad der driver ham som køb-mand, og hvordan han får sig selv og sine medarbejdere til at yde den ekstra indsats, der nu i tre år har givet butikken imponerende vækstrater.

- Nøgleordet for mig er at skabe en butik, der er anderledes og adskiller sig. Det gør den ved, at der er et andet aktivitetsniveau, end der normalt er i et supermarked.

Aktiviteter

Og aktivitetsniveauet er højt. Butikken har smagsprøver hver dag, kokken tilbereder og serverer lækre smagsprøver, og om fredagen mixer en bartender drinks til kunderne. Christian Kragbøll har en af de mest moderne og nytænkende grøntafdelinger i branchen, hvor kunderne møder indbydende frugtvogne og en spændende nøddebar og kan få lavet egen juice i juicebaren.

Købmanden sendte sidste år en cykelvogn til Amager Strand med kolde vand for at få de solhungrende badegæster til senere at tage på indkøb i butikken. Han har haft grillen fremme og lavet smagsprøver til kunderne.

Hans ledelsesstil og fokus på drift, udvikling og kunder resulterede sidste år i, at han blev kåret med Danish Retail Award, hvor præmien var en studierejse til Dubai. Prisen gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende købmænd og butikschefer i Danmark.

– For mig er udfordringen klart at skabe et supermarked, hvor medarbejderen og kunden får en oplevelse på hver deres måde, så det både er sjovt og motiverende at være medarbejder. En glad medarbejder sælger flere varer. Sådan er det bare. Så hvis de trives og synes, at det rent faktisk er spændende og indholdsrigt at gå på arbejde og sælge gode varer, og hvis kunden kommer ind og får oplevelser, man normalt ikke får, så begynder kunden at kigge med andre øjne på, hvad der sker i butikken.

Når tingene lykkes

Christian Kragbøll springer gerne ud i nye opgaver og udfordringer:

– Jeg tror, at det handler om, at rammerne for os købmænd ikke er så snævre, som vi tror, og nogle gange skal vi turde prøve noget, og når man så prøver noget og kan se, at det lykkes, så får vi lyst til at prøve mere. Så gør vi det. Det handler om at turde være ander-ledes.

Han har på mange måder lavet sin forretning om til et laboratorium, hvor ideer bliver af-prøvet.

– Det er jo det stærke ved Meny-konceptet, at der er et overordnet koncept, som sidder lige i skabet i forhold til forbrugerne, men der er plads nedenunder til, at du lokalt tilpasser de små ting, så din butik bliver endnu skarpere. Det er her, vi får det bedste fra købmandsfaget og det bedste fra kædeverdenen, og det er det, der gør os stærke sammen. Der ser jeg forcen i det og ser forskelligheden til andre kæder.

Hvad fokuserer han på, når han laver forandringer i butikken?

– Hvis jeg skal bygge en ny afdeling op, så skal den tilføre noget nyt. Vi skal have en finger-regel, der hedder: Der skal også komme noget nyt. Nogle gange finder vi ud af, at det er gode ideer, andre gange er de måske mindre gode, og så må vi arbejde med det, men det handler om, at vi får kunden til at sige: ”WOW - hvad er der sket her?”.

Medarbejderne

Christian Kragbøll er tydeligvis den store inspirator og motivator i forretningen, men han skal have hele medarbejderstaben med på rejsen. Hvad forlanger og forventer han af sine medarbejdere?

– Jeg forventer, at de er forandringsparate. For mig betyder det, at de synes, at det lyder spændende. De må rigtig gerne være konstruktivt kritiske over for mine ideer, men så finder vi det rigtige sammen. Jeg forventer medspil og modspil fra mine medarbejdere. Det, jeg nok hader mest, er, at vi gør, som vi plejer. Det har jeg det svært med.

Han involverer sine medarbejdere ved bl.a. at anvende væksttavlen.

– Den bruger jeg hver morgen, når jeg holder morgenmøde kl. 8.15 for hele butikken. Vi holder mødet ude ved kassen, hvor de få morgenkunder kan høre alt, hvad vi siger. Her snakker vi om, hvordan det gik i går, hvad gik godt, hvad gik mindre godt, og så snakker vi meget om, hvad vi skal gøre for at nå målene for i dag. Det har afstedkommet nogle helt fantastiske vækstrater en gang imellem, for pludselig ved hver medarbejder, hvad de skal lave i dag, og hvad der skal løbes efter.

– Vi holder konstant fokus på at sælge varer. Jeg søger efter, hvor vi kan blive bedre. Vi har hele tiden fokus på vækst. På den måde skaber væksttavlen ideer og fokus på salg og kundeoplevelser, fortæller han.

Tør drømme

Alle i Christian Kragbølls butik har nemt ved at huske Meny-kædens værdier. De bærer alle i en snor et lille plastkort på størrelse med et Dankort med Meny-kædens syv værdier.

– Det er de små ting, der gør det, og det er gentagelse på gentagelse, og så giver det altid energi, når tingene lykkes. Det bliver selvforstærkende. Så løber folk lige pludselig lidt hurtigere.

Studierejsen til Dubai med to kolleger fra dagligvarehandlen var en fantastisk oplevelse for Christian Kragbøll, og han tog mange ideer med hjem, hvoraf nogle allerede er overført til hans egen butik. I det hele taget snupper han gerne ideer med hjem, når han besøger dagligvarebutikker både herhjemme og i udlandet.

– Turen viste mig overordnet set, at jo mere du tør træde i karakter og udleve det, du tænker, jo flottere, jo vildere, jo større en oplevelse kan du lave for dine kunder. Det er fantastisk at se, hvad der er anderledes og sige til sig selv: "Hvorfor gør vi ikke det?" Der er selvfølgelig en masse hindringer, men hvorfor skal vi lade os stoppe? Vi har janteloven, men vi skal turde drømme og være anderledes. Jeg tør godt være anderledes, siger Christian Kragbøll om sin ledetråd for at fortsætte den vækst, hans butik nu har oplevet gennem tre år.

DEL
Forrige artikelVarefakta skal udbredes til flere varer
Næste artikelVarefakta reformerer kontrol
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.