Købmand med sans for nye forretninger

Letkøb-købmand Torben Andersen har godt gang i sine tre aarhusianske butikker og udelukker bestemt ikke en fjerde - med tiden

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Torben Andersen går gerne mod strømmen. For 15 år siden tog den aarhusianske Letkøb-købmand springet fra Carlsberg over på den anden side af købmandsdisken for at åbne sin første Letkøb på Langenæs i Aarhus.

Siden er to andre butikker kommet til. Den seneste butik åbnede han for syv måneder siden i Odensegade på Frederiksbjerg efter en større renovering af butikslokalet på 110 kvm.

Det er netop sådanne nærbutikker, som alle analyser peger på, at der kun bliver færre af de kommende år.

Men det afholdt bestemt ikke Torben Andersen fra at slå til, da det rigtige tilbud bød sig.

Faktisk havde han igennem længere tid netop håbet på en tredje butik med en beliggenhed inden for få kilometers afstand af de eksisterende.

– Jeg fik butikken til en god pris, så selv om der selvfølgelig skulle investeres en del penge i at gøre butikken åbningsklar, er der også bare et stort potentiale på Frederiksbjerg, fordi der ikke er så mange øvrige butikker i nærheden. Og det går jo godt med mine andre butikker, så jeg så snittet til at åbne butik nummer tre, fortæller Torben Andersen.

Optimeret drift
Siden åbningen har Torben Andersen minutiøst optimeret driften på alle 110 kvadratmeter – og i kælderen med.

Samtidig har købmanden også udvidet butikkens serviceområder og fået et større dagligvaresortiment for at tiltrække endnu flere kunder, der nu kan komme i nærbutikken kl. 7-22 alle ugens syv dage.

Ind er blandt andet rykket pakkeservice. Ikke blot fra ét selskab, men fra både Bring, GLS og Dao. GLS og Dao kommer forbi nærbutikken to gange om dagen, og samlet kan det godt blive op imod 200 pakker, som kunderne kommer for at hente i løbet af dagen.

For pakkeservicen modtager butikken et mindre beløb. I sig selv ikke alverden, men som alligevel løber op.

– Pakkeservicen dækker mere eller mindre udgiften til en fuldtidsansat, så det er en virkelig god ting at have med. Og ofte sker der jo det, at kunden også lige køber nogle cigaretter, en liter mælk eller skal spille, fortæller Torben Andersen.

Flere dagligvarer
Af samtlige fødevarer og drikkevarer i Danmark, er vin den varer, som de danske husstande bruger allerflest penge på. Derfor er det måske heller ikke så overraskende, at nærbutikken, set i forhold til butikkens størrelse, fører et stort udvalg.

– Her i området efterspørger kunderne de lidt dyrere vine til 70-80 kr. flasken. Vinsalget går virkelig opad, fremhæver Torben Andersen på rundturen i butikken.

Et andet vigtigt “indsatsområde” er indførslen af flere dagligvarer, så kunderne kan forsyne sig med de mest gængse dagligvarer og dække behovet nu og her. Her er f.eks. kød, pålæg, mejeriprodukter og frisk frugt og grønt.

Varer som traditionelt har stor risiko for at ende som svind, men som det har været vigtig for Torben at tilføre butikken.

– Min erfaring er, at har du mælk og andre dagligvarer, så køber kunderne det også, fordi det er let lige at smutte herind. Og der er også kommet mere gang i dagligvaresalget nu end i starten, fordi kunderne lige skulle vænne sig til, at vi også havde fået flere dagligvarer, fortæller Letkøb-købmanden.

Op til 500 ekspeditioner
På en normal hverdag har butikken ca. 350 ekspeditioner – på fredage og i weekender omkring 500.

Salget kan dog sagtens tage et yderligere boost, når folk valfarter på stadion for at se AGFs hjemmekampe, høre fredagsrock i Tivoli Friheden eller der er torvedag på det nærliggende Ingerslev Torv.

Spil er også en vigtig indtægtskilde. F.eks. har købmanden flyttet et tidligere område for spilautomater fra salgsarealet til kælderen, hvor indtægten fra 12 automater stort set betaler købmandens husleje.

Det er dog ikke mindst spil som odds og lotto, den største del af spilleindtægten kommer fra.

Og her har købmanden fået opstillet storskærme fra udbyderen Cashpoint lige ved side af Danske Spils område.

– Provisionen fra Danske Spil er faldet til 3-4 pct. de senere år, siger Torben Andersen som forklaring på, hvorfor han også tilbyder Cashpoint, som er ny på det danske marked.

Frihed og nærhed
Som om tre butikker ikke er nok at holde i drift, kommer 20 pct. af Torben Andersens årsomsætning i dag også fra vareudbringning til visiterede borgere i kommunen samt private kunder, der blot ønsker at få varerne bragt til døren.

Ud af Torbens 37 ansatte er seks alene beskæftiget med at bringe varer ud til borgere.

Og her tager købmanden også gerne selv en tørn med at bringe varerne ud til folk.

Ja, faktisk er netop nærheden og det at være herre i eget hus, de væsentligste forklaringer, han giver på, hvorfor han f.eks. ikke var blevet Rema 1000-købmand med én butik i stedet.

– Jeg har selvfølgelig også selv tænkt over det. Som Letkøb-købmand er du bare lidt mere lokal, og jeg elsker at køre ud til mine kunder med varer. Der er ikke noget bedre. Og så er jeg nok også lidt mere herre i eget hus, forklarer Torben.

Det med tidsforbruget går han ikke meget op i, og bogholderiet står han stadig for og kalder “interessetimer”, selv om han snakker om, at tiden nok er inde til at finde en bogholder til økonomiarbejdet.

– Hvem ved, måske åbner jeg en butik nummer fire på et tidspunkt. Man skal aldrig sige aldrig, lyder det fra købmanden.

DEL
Forrige artikelKunderne føler sig trygge i centrene
Næste artikelCentre satser på mad og underholdning
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.