Købmænd og kæde har fundet en fælles melodi

Meny kædeudvalg med købmand Søren Engberg i spidsen har fået en mere aktiv rolle i Dagrofas supermarkedskæde

Kædedirektør for Meny Kenneth Pedersen og formand for kædeudvalget, købmand Søren Engberg Foto: Helle-Karin Helstrand

Dagrofas supermarkedskæde, der for tre år siden skiftede navn og koncept fra SuperBest til Meny, har i en årrække levet en noget omtumlet tilværelse med bl.a. oprør fra købmænd, der overvejede at forlade kæden, og en kæmpe kødskandale.

Men nu ser det ud til, at kæde og købmænd med henholdsvis kædedirektør Kenneth Pedersen og kædeudvalgsformand købmand Søren Engberg i spidsen har fundet fælles fodslag. Sådan lyder det i hvert fald fra de to, der har arbejdet tæt sammen i det år, der er gået, siden Kenneth Pedersen tiltrådte som kædedirektør.

– Man kunne tro, at det handlede om, at Kenneth og jeg har en god kemi, og det har vi. Men det handler i meget højere grad om den DNA, som vi er ved at skabe i Meny – både i ledelsen og blandt købmændene: En erkendelse af, at vi ikke kan selv uden kæden – og at kædeledelsen ikke kan uden os. Når vi når det moment, hvor alle har anerkendt, at ledelseskraften ligger i kæden, og udførslen ligger hos købmanden, så er vi unbeatable – urørlige, siger Søren Engberg.

Han har været købmand i 28 år – i dag med butikker i Rødovre og Værlæse – og siddet i Menys kædeudvalg siden kædens start. Han er også købmandsrepræsentant i Dagrofas bestyrelse.

– Der bliver i dag i højere grad lyttet til, hvad købmændene mener. Det kom faktisk med Per Thau, siger Søren Engberg og henviser til den netop afgåede topchef for Dagrofa.

– Men det kræver også, at vi som kædeudvalg tør sige, hvad vi mener, både til kæden og købmændene, siger han.

Midt mellem anarki og central styring

Mens købmændene var samlet i SuperBest, var kæden i høj grad en markedsføringskæde. Købmændene havde deres selvbestemmelse, og de brugte den. Det medførte store forskelle fra butik til butik på kvalitet, sortiment og udtryk i butikkerne. Mange købmænd var utilfredse – både med kolleger og med kæde.

I januar 2014 kom Jørgen Nielsen til Dagrofa, og kort efter lancerede han Meny-kæden. Jørgen Nielsen lagde ikke skjul på, at han havde visioner om Meny som en stærk styret kapitalkæde.

– Nogle mener, at der kun er to muligheder: Enten har man en centralt styret kæde, hvor købmanden nærmest fungerer som kustode, eller også ender det i rent anarki. Den allerstærkeste model ligger midt i mellem, lyder det kædedirektøren, der mener, at det er der, Meny er i dag.

– Jeg får masser af ideer, og nogle af dem ville aldrig holde i virkeligheden. Derfor egner jeg mig ikke til at lede en centralt styret kæde, siger kædedirektøren og griner.

– Når jeg i stedet samarbejder med købmændene, bliver de dårlige ideer heldigvis sorteret fra, og købmændene opnår et ejerskab af de koncepter, som de selv har været med til at udvikle.

Kenneth Pedersen tilføjer, at det gør arbejdet sjovere at samarbejde med købmændene.

– Kommer man i stedet med en forkromet tro på, at man ved, hvordan det hele skal gøres, ender man med at blive irriteret, når købmændene ikke makker ret. Jeg har ideer til, hvordan vi løser vores udfordringer, og hvor potentialerne er, men jeg kan ikke uden hjælp fra købmændene, siger kædedirektøren.

Tilbage i fællesskabet

Søren Engberg mener, at der er sket et skifte i den måde, købmændene tænker og agerer på. Dels fordi de har været igennem ti års krise, dels fordi et generationsskifte er i gang.

– Fra at leve i en stærk selvstændighedskultur, hvor man som købmand var overbevist om, at man kunne bedst selv, har købmændene afgivet en smule af deres selvstændighed og til gengæld øget deres loyalitet i forhold til kæden, siger Søren Engberg.

Til gengæld kan kæden ikke forvente at alle butikker kan spille fuldt ud på alle tangenter. De skal have skalerbare koncepter.

– Købmændene skal have koncepter, eller skaber de selv nogle, og er egen erfaring ved jeg, at de sjældent fungerer. Men de koncepter, som kæden skal tilbyde, skal alle kunne gennemføre på et eller andet niveau, og det skal give et løft til butikken uden at være for omkostningstungt. Et godt eksempel på det er Strandby Fisk, som i nogle butikker sælges fra en betjent disk, mens det i andre pakkes i butikken og sælges fra en køleboks, siger Søren Engberg.

Han lægger ikke skjul på, at han er glad for – og stolt af – at være Meny-købmand.

– Når jeg ser tilbage på de 28 år, jeg har været købmand, er den største udvikling sket de seneste tre år. Vi har opnået noget, som har manglet længe: Fællesskabsfølelsen – følelsen af at høre til et sted. Den har manglet længe, siger han.

Søren Engberg, 53 år:

– købmand gennem 28 år

– ejer af Meny i Værløse og Rødovre

– medlem af Dagrofas bestyrelse

– formand for Menys kædeudvalg

Kenneth Pedersen, 50 år:

– kædedirektør i Meny siden maj 2017

– tidligere detaildirektør i Coop

– haft flere ledende stillinger i SuperBrugsen og Kvickly

DEL
Forrige artikelMeny overhaler Kvickly på markedsandel
Næste artikelDankort-forbrug steg til 31 mia. kr. i april
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.