Knas med leverandørernes produktoplysninger

Mange leverandørfejl er et problem for både handlen og forbrugerne

Det er vigtigt, at forbrugerne kan stole på de informationer, de finder på emballagen. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Mange leverandører har fortsat vanskeligt ved at angive korrekte stamdata på fødevarer, og det er et problem for både detailhandlen og de digitale forbrugere.

Tidligere på året viste en undersøgelse, foretaget af GS1 Denmark, at der var fejl på ca. 60 pct. af de logistiske data, detailhandlen får ind i deres it-systemer.

GS1 Denmark administrerer bl.a. stamdata på produktet fra leverandørerne.

Stamdata om produkterne anvendes imidlertid ikke kun af detailhandlen, men også af de mange forbrugere, der køber fødevarer på nettet.

GS1 Denmark har derfor undersøgt, hvordan det står til med de forbrugerrettede informationer.

Resultatet var, at 48 pct. af produkterne havde fejl.

– Spørgsmålet er, hvad der sker med datakvaliteten, når produktdata så at sige skal fra emballage til it-system, siger Morten Buch, der bl.a. er ansvarlig for GS1 Trade Sync og GS1 Trade Exact hos GS1 Denmark.

For nylig har man i GS1 Denmark foretaget en stikprøvekontrol for at komme nærmere et svar.

– Vi gik simpelthen ud i en butik og tog en stikprøve på 50 fødevarer. Vi sammenholdt derefter oplysningerne på emballagen med oplysningerne i GS1 Trade Sync, der er det sted, hvor leverandører indmelder de produktinformationer, som deres kunder i handlen skal bruge. Resultatet viste, at der var uoverensstemmelse på 48 pct. af varerne, siger Morten Buch.

Tal skal ned
Det er et problem for forbrugere, der har brug for at kende til allergener og næringsindholdet i fødevarerne.

Undersøgelsen viste, at 8 pct. af varerne havde fejl eller mangler i informationer om allergener. 36 pct. af produkterne havde fejl i næringsindhold, og 32 pct. havde fejl i ingredienser.

Morten Buch siger, at 8 pct. fejl i oplysninger om allergener måske ikke synes at være et stort tal, men det kan få store konsekvenser, hvis en allergiker tror sig sikker.

– De tal skal ned. Det er i alles interesse – leverandørernes, handlens og ikke mindst forbrugernes. Derfor har handlen valgt at etablere GS1 Trade Exact som den part, der skal tjekke de digitale produktinformationer, så uoverensstemmelser kan blive rettet, siger Morten Buch.

Hos Dansk Supermarked Group arbejder man målrettet med at forbedre korrektheden af de informationer, man får fra sine leverandører og videregiver til kunderne.

– Det siger sig selv, at de tal er alt for høje. Det er informationer, vi lovgivningsmæssigt er forpligtede til at informere kunden om i købsøjeblikket ved onlinesalg, og de er derfor essentielle for, at vi kan sælge leverandørernes varer, siger Stefan Maagaard Nielsen, Business Process Consultant hos Dansk Supermarked.

DEL
Forrige artikelStifter: Konkurs rammer ikke Shobr
Næste artikelLøgismose får nyt gourmetsupermarked
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.