Klassisk mærkevare er en sællert

Nestlé Danmark har stærk vækst i salget af klassiske produkter samtidig med, at nye mærkevarer lanceres

Nescafe er et af verdens stærkeste brands, der sælger som aldrig før på det danske marked. Foto: Purpletiff

Selv om nye mærkevarer hele tiden bliver lanceret på markedet, holder forbrugerne gerne fast i mange af de gamle, kendte mærkevarer.

Det mærker fødevarekoncernen Nestlé, der i Danmark sælger mere Nescafé end nogensinde. Nestlé Danmark oplyser, at der aldrig er blevet solgt så meget Nescafé i produktets 80-årige historie herhjemme som i 2017. Det er en medvirkende årsag til, at Nestlé Danmarks landechef, Henriette Sonne-Schmidt, betegner 2017 til et tilfredsstillende år.

Det schweiziske moderselskab, Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, har præsenteret sit globale årsregnskab for 2017, og det viser en organisk vækst på 2,4 pct.

Læs også Maggi skaber vækst for Nestlé

Nestlé Danmark offentliggør dog ikke sit årsregnskab før juli, men Henriette Sonne-Schmidt, kan allerede nu udtrykke tilfredshed med resultatet.

Stærkt brand

Det er ikke bare herhjemme, at Nescafé er en sællert. Det er samtidig et af verdens stærkeste brands.

Der var Nestlé, der i 1938 opfandt instant kaffe i form af Nescafé. Da den brasilianske regering i 1929 spurgte Nestlé om en måde, som landet kunne udnytte sit enorme kaffeoverskud på, udviklede Nestlé mærket Nescafé, der blev lanceret i 1938 som “pulveriseret ekstrakt af ren kaffe”.

– Det er fantastisk at se, at danskerne er villige til at betale mere for kvalitet. Vi kan se det på premium instant kaffe som Nescafé Gold-serien, som der aldrig er blevet drukket så mange kopper af i Danmark som nu, siger landechefen.

Hos Nespresso trodsede to særlige nye kaffevarianter den kolde, danske sommer.

– En global tendens er, at forbrugerne til stadighed efterspørger nye, spændende smagsoplevelser og smagsvarianter, og det gælder bestemt også inden for kaffesegmenter. I løbet af året lancerede vi flere forskellige Limited Editions, bl.a. Nespresso on Ice, som er en serie, der bestod af to kaffer, der var særligt udviklet til brug som iskaffe. Trods et særdeles skuffende sommervejr tog de danske kunder rigtig godt imod disse kaffer, siger marketingdirektør hos Nespresso Danmark, Gitte Sarlvit.

DEL
Forrige artikelCoop har lært meget af Eataly-samarbejde
Næste artikelKun tre butikker benytter efterspurgt lov
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.