Kiwi runder 35 mia. norske kr.

I Danmark er Kiwi fortid, men i hjemlandet har kæden over 650 butikker - og truer Rema 1000 som Norges største

Kiwis norske topchef Jan Paul Bjørkøy ved en Kiwi-åbning i Danmark - sammen med kædens danske direktør Carsten Hansen. I Norge stormer kæden frem. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

I Danmark kom Norgesgruppens lavpriskæde Kiwi for sent til at slå igennem. Og nu er den væk.

Det står i skærende kontrast til, hvordan Kiwi klarer sig hjemme i Norge i disse år.

Ærkerivalen Rema 1000, der stadig er Norges største kæde, står reelt i fare for at blive overhalet af Kiwi i løbet af nogle år, hvis ikke der sker noget med udviklingskurverne for de to kæder.

I et interview i branchebladet Dagligvarehandelen fortæller Kiwi-topchef Jan Paul Bjørkøy, at kæden sidste år nåede en milepæl med en omsætning på over 35 mia. norske kr. – svarende til ca. 27 mia. kr.

Sidste år viste Rema 1000 en hidtil uset svag udvikling som følge af en stribe ændringer i tilgangen til markedet – som absolut ikke faldt i nordmændenes smag.

I 2017 vandt Kiwi ifølge tal fra Nielsen et procentpoint i markedsandele, så den nåede 20,9 pct. Foran havde Rema 1000 tabt mere, så markedslederen gik fra 24,4 til 23,4 pct.

Kiwi-direktør Jan Paul Bjørkøy melder om øget tempo på kædens vækst i årets sidste fire måneder.

– Det er selvsagt yderligere udfordrende at tage andele baseret på så god en historisk udvikling. Derfor er vi tilfredse med udviklingen. Særligt i tredje tertial (september til og med december, red.) har vi haft en stor vækst, en tendens som følger os ind i 2018, siger Bjørkøy til Dagligvarehandelen.

På vej mod 700 Kiwi’er

Dagligvaremarkedets koncentration i Norge er usædvanligt høj med kun tre større aktører – og ingen udenlandske. Det indebærer blandt andet, at kun to kæder kan sidde på næsten halvdelen af markedet til sammen.

Målt på butiksantal er Kiwi allerede størst – og danske Nettos snart 500 butikker kommer til at stå helt i skyggen. Ved årsskiftet havde Kiwi nemlig hele 653 butikker, og kæden har planer om at åbne yderligere 18-20 i 2018.

Men det begynder at knibe lidt med mulighederne for at fortsætte udbygningen.

– Jeg skal indrømme, at der begynder at være få hvide pletter tilbage på landkortet, især fordi vi stiller stadig større krav til butikkernes omsætning, siger Bjørkøy.

DEL
Forrige artikelIrma har suverænt flest øko-tilbud
Næste artikelBrexit kan få Unilever til at flytte
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.