Kiosker udenfor kæder kæmper med omsætningen

Mere end 40 pct. af landets nærbutikker omsætter i snit for 3,4 mio. kr. inkl. moms

De frivillige kiosker har brug for øget butikstilgang for at øge konkurrenceevnen, understreger Retail Institute Scandinavia i Kioskhåndbogen 2017. Foto: Helle-Karin Helstrand

Med 1.630 butikker udgør kioskerne i antal lige over 70 pct. af landets samlede nærbutikker. Der er dog store indbyrdes forskelle på, hvor meget de forskellige kiosktyper omsætter for om året, og hvor gode de er til at udnytte hver enkel kvadratmeter til salg.

Dårligst klarer de 957 kiosker sig, der står udenfor kædesamarbejde.

De udgør over 40 pct. af landets 2.320 nærbutikker, og omsætter i snit for 3,4 mio. kr. inkl. moms, mens de har en omsætning på 50.000 kr. per kvm.

Det viser ”Kioskhåndbogen – Nærbutikker i dansk dagligvarehandel 2017” udgivet af Retail Institute Scandinavia.

Væsentligt større salg præsterer de 495 kiosker, der er en del af de frivillige kæder, f.eks. Nærkøb eller Letkøb. Her er den gennemsnitlige omsætning 5,6 mio. kr. årligt, hvorimod salget per kvm. er 49.000 kr.

Det er dog intet at sammenligne med de kiosker, der er en del af kapitalkæden 7-Eleven.

I kioskhåndbogens 178 opgjorte 7-Eleven var omsætningen i snit 14,5 mio. inkl. moms.

Også omsætningen i 7-Eleven per kvm. var helt uden for kategori i forhold til det øvrige marked for nærbutikker, der foruden kiosker også tæller mindre købmandsbutikker, benzinstationer samt 19 Coop-butikker.

Således sælger hver 7-Eleven i snit for 181.000 kr. per kvm., hvilket er over 3,5 gange mere end de kiosker, der står udenfor kæderne.

Pres på frivillige kæder
”Stadigvæk står alt for mange traditionelle kiosker udenfor kædesamarbejde, måske fordi man ikke vil afgive suverænitet, eller også fordi man ikke orker at forny sig. Omvendt har de frivillige kioskkæder brug for yderligere butikstilgang for at forøge konkurrenceevnen, så det er absolut en stor udfordring for de involverede grossister og indkøbsforeninger at sikre en naturlig udvikling, der medfører fremgang og ikke tilbagegang for de frivillige kioskkæder”, skriver Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, i en kommentar i kioskhåndbogen.

Den samlede omsætning for nærbutiksmarkedet har Retail Institute Scandinavia i alt opgjort til 16,9 mia. kr. inkl. moms, hvilket betyder, at de tilsammen sidder på en markedsandel på 10,4 pct. af den totale dagligvareomsætning på ca. 160 mia. kr.

På nærbutiksmarkedet sidder kiosker på 50,8 pct. af omsætningen, mens benzinselskaber har 43,7 pct.

De i alt 86 købmandsbutikker har en markedsandel på 4,6 pct., mens de 19 Coop-butikker, hvoraf de 17 er selvstændige, sidder på de sidste 0,9 pct., viser tal fra kioskhåndbogen.

DEL
Forrige artikelFremtiden er lige om hjørnet
Næste artikelOmdiskuteret kampagne sætter skub i Coops øko-salg
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.