Kineserne kommer

Det trækker op til en digital storm, hvor kinesiske giganter giver både en mulighed og en udfordring til danske købmænd og producenter

Af Lone Ryg Olsen, direktør, Danish Food Cluster

Coop gør det. Danish Crown gør det. Mange store og små aktører i den danske fødevareklynge ser muligheden i den eksploderende middelklasse i Asien og indgår alliancer med de digitale platforme, der med succes sælger dagligvarer til verdens største markeder.

Kina overgik USA i 2016 og blev verdensleder i omsætning af købmandsvarer og er sammen med for eksempel Indien og Indonesien blandt de hurtigst voksende.

Samtidig er Kina en klar nummer et i digital dagligvarehandel, og væksten er enorm. Kan danske brands få bare et lille hjørne og sælge svinekød af høj og sikker kvalitet gennem Alibaba eller Irmas økø-varer gennem Netease er det et attraktivt alternativ til det blodrøde danske dagligvaremarked.

Men trafikken går ikke kun én vej.

Massiv påvirkning
I sensommeren afholdt Danish Food Cluster Innovate.dk, et internationalt event, hvor hold af internationale studerende og eksperter finder nye svar på seks konkrete udfordringer fra seks virksomheder i fødevaresektoren.

Årets fokus var sunde fødevarer, og hvordan de kan finde vej til forbrugerne. I den anledning havde vi inviteret Alibaba til at give et bud på, hvordan digitale platforme påvirker markedet.

Under præsentationen fra Alibaba’s europæiske forretningsudvikler, Leah Zhang, stod det klart, at påvirkningen er massiv og voksende.

Alibaba, der blot er en af mange store aktører i Asien, er ikke blot én platform – der er 19 forskellige inden for dagligvarer, underholdning og andre services.

Koncernen har sit eget logistikbrand, marketingfirma, datadivision og to betalingsløsninger, hvor Alipay er den mest kendte.

Alipay bliver i disse år mere og mere udbredt i Europa som betalingsmiddel, og som Leah Zhang sagde: ”Vores mål er at gøre det let at gøre forretning overalt”.

Klar i vest og øst
Det er en ambition, der giver stof til eftertanke. Er det sådan, at ligesom Amazon gør klar til at indtage den europæiske detailhandel fra vest, gør Alibaba sig klar fra øst?

Hvordan vil det påvirke os i Danmark? Hvor meget handel vil de internationale aktører tage fra danske kæder og koncepter? Hvordan bliver det for danske producenter at lave årsforhandlinger med den slags supermagter? Hvordan har vi det med, at data om vores køb og forbrug skal administreres langt væk fra dansk regulering?

Jeg ved ikke, hvordan du har det – men jeg mærker en storm, der trækker op. Og det er nu, vi skal finde ud af, hvordan vi får blæsten i ryggen frem for lige i hovedet.

Et sikkert hit
For som med al forandring er der både risiko og muligheder. Let adgang til store markeder er en af de oplagte.

Mens det danske fødevareerhverv ofte må kæmpe for et positivt image i Danmark, er det anderledes rosenrødt internationalt.

Danske fødevarer og koncepter er kendt for kvalitet og ikke mindst høj fødevaresikkerhed.

Når vi i Danish Food Cluster har gæster fra udlandet, er det et sikkert hit at fortælle om det salmonellafri danske kyllingekød. Imponator-effekten er i top. Og hvis der er noget, den nye middelklasse i Asien vil have, så er det de ting, vi tager for givet: At kunne spise kød eller drikke mælk uden at blive syg af det.

Den høje sporbarhed i danske varer er et vigtigt salgsargument, og på digitale salgsplatforme er der gode muligheder for at vise varens vej til forbrugeren og fortælle gode historier.

Svar til Alibaba
Men hvad med den danske købmand? Er fremtiden at være showroom og opsamlingspunkt for de på nettet bestilte varer? Vil det lykkes et dansk koncept, en danske kæde eller sammenslutning at lave et levedygtigt svar til Alibaba?

Indtil videre har lønsomheden i de danske digitale dagligvarekoncepter ikke været overvældende, mens andre platforme inden for eksempelvis måltidskasser og takeaway har haft succes.

Med den høje grad af digitalisering af det danske samfund og vores tradition for godt købmandskab er der grund til en vis optimisme – hvis branchen kan aktivere en anden dansk dyd: Evnen til at arbejde sammen.

Som et lille land med begrænsede naturlige ressourcer har samarbejde været afgørende for fødevareklyngens internationale succes – med alt fra smør til naturlige farvestoffer og analyseapparater til den internationale fødevareindustri.

Vi har en eksport og position, der er langt flottere, end vores lille plet på verdenskortet lægger op til. Det samme kunne ske inden for digitalt købmandskab – hvis vi i sektoren tager handsken op i tid.