Kineserne kommer

Det trækker op til en digital storm, hvor kinesiske giganter giver både en mulighed og en udfordring til danske købmænd og producenter

Af Lone Ryg Olsen, direktør, Danish Food Cluster
Royal Unibrew 18.01.2018-24.01.2018

Coop gør det. Danish Crown gør det. Mange store og små aktører i den danske fødevareklynge ser muligheden i den eksploderende middelklasse i Asien og indgår alliancer med de digitale platforme, der med succes sælger dagligvarer til verdens største markeder.

Kina overgik USA i 2016 og blev verdensleder i omsætning af købmandsvarer og er sammen med for eksempel Indien og Indonesien blandt de hurtigst voksende.

Samtidig er Kina en klar nummer et i digital dagligvarehandel, og væksten er enorm. Kan danske brands få bare et lille hjørne og sælge svinekød af høj og sikker kvalitet gennem Alibaba eller Irmas økø-varer gennem Netease er det et attraktivt alternativ til det blodrøde danske dagligvaremarked.

Resten af artiklen
er kun for vores abonnenter.

Bliv abonnent